Sannsynlighet på kalkulator.Noen flinke?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei,
jeg har rett og slett glemt hvordan man regner ut en hypergeometrisk fordeling på kalkulator. Jeg bruker Texas Ti-83+. Hvilken kalkulatorfunksjon er det man skal bruke igjen? Takk for alle svar!
Gjest

*EDIT*.. Altså for å forenkle... Formelheftet s. 19, hypergeometrisk fordeling: hvordan får jg regnet ut "m over k" i en "parantes"?
Gjest

Takk til solar plexsus. Ditt svar på en av de andre postene gjorde at det gikk opp flere lys for meg. Det var forøvrig "nCr" jeg var ute etter. Takk så mye!
Gjest

Takk til solar plexsus. Ditt svar på en av de andre postene gjorde at det gikk opp flere lys for meg. Det var forøvrig "nCr" jeg var ute etter. Takk så mye!
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

hei det er rett å bruke "antall kombinasjoner" funksjonen nCr.

Hvis X er stokastiskvariabel og X = antall forekomster i utvalget med en bestemt egenskap, når en trekker n utvalg fra en populasjon N, (urnemodell) kan en oversette dette direkte til vanlig sannsynlighetsregning:

antall gunstige utvalg
------------------------
antall mulige

(formelen for hypergeometrisk fordeling er akkurat dette.)
Svar