2MX eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei!

Noen som vet om det er nødvendig å vise hele utregningen når man skal løse en andregradslikning under eksamen hvis det ikke står noe om det?
Dvs må man vise hele utregningen med ABC-formel?

Sikkert noen som vet?
*Sorcerer*

Du trenger ikke det, du kan vise til at du løste den på kalkulatoren og førklare hvilke funksjoner du brukte eller si at du løste den i hodet og forklare hvordan man kan gjøre det. :wink:

Dersom en eldre sensor som ser på oppgaven gir han/hun deg kanskje ikke full pott på oppgaven dersom du ikke bruker 2. gr formelen. Men det er bedre å bruke kortere tid og få gjort flere oppgaver enn å bruke lengre tid og få gjort ferre oppgaver. :D
eriksn
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 20/09-2005 18:47

Så sier lærerne at vi bare viser hele ABC formelen første gang, bare for å vise at man kan den..
Gjest

Ok, takker...

Det kan vel lønne seg å løse den med ABC-formelen en gang uansett, skjønner jeg. Bare for å være sikker, hvis det da ikke tar opp for mye verdifull tid..
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Jeg mener det kommer ann på hvordan oppgaven er gitt.

Står det "Løs likningen", tolker jeg det som at jeg kan bruke den måten jeg finner raskest (kalkulator), men står det spesifikt at jeg skal bruke ABC-formelen (for å vise at jeg kan den) hjelper det ikke å bare komme opp med et svar.

Det pleier å funke på matteprøvene på skolen min. :wink:
Svar