S1+S2 vs R1+R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

VGA1A

Hei, jeg sitter ovenfor et valg når jeg skal begynne VG2. Jeg har valget mellom S1+S2 eller R1+R2. Jeg trenger strengt tatt ikke R2 på studiet av mitt valg, da jeg trenger bare enten R1/(S1+S2), men jeg er ute etter de realfagspoengene jeg kan få!
Jeg har planer om å søke til et studie som krever svært mange poeng - opp i mot 58. Skal jeg da velge S1+S2 for så å få 2 6'ere (noe som jeg er veldig sikker på at jeg klarer), +1 poeng, ellers skal jeg prøve meg på R1+R2 og få 2 5'ere + 1,5 poeng? Det som gir mest poeng er jo kombinasjonen med S1+S2 (forutsatt at jeg får 2 6ere), men jeg får høyre poengsum total sett på R1+R2 (forutsatt en 6'er eller to 6'ere for diskusjonens skyld) Poeng er veldig riktig, og jeg er redd for å få 4 på R1 eller R2, skal jeg bare sikre meg den og kjøre nokså avslappet på S1+S2?, for så å få 2 6'ere . jeg kan jo få en 5 og en 6 der også, men men,,

PS ( trolig 6 i T-matte), så mattematikkvalget ovenfor handler ikke om vanskelighetsgrad, tvert i mot... :D :D
Setter pris på svar.!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Anbefaler deg å prøve å ta R1 og R2. Dersom det går skeis på eksamen kan du alltids
forbedre karakteren som privatist, eller ta S1 + S2 som privatist (merk at dette har blitt noe dyrere).
Dersom du skal begynne på et tungt studiet (NTNU?) så anbefales det på sterkeste å ha hatt R2 + det åpner noen andre studieveier om du skulle ombestemme deg.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
VGA1A

Nebuchadnezzar skrev:Anbefaler deg å prøve å ta R1 og R2. Dersom det går skeis på eksamen kan du alltids
forbedre karakteren som privatist, eller ta S1 + S2 som privatist (merk at dette har blitt noe dyrere).
Dersom du skal begynne på et tungt studiet (NTNU?) så anbefales det på sterkeste å ha hatt R2 + det åpner noen andre studieveier om du skulle ombestemme deg.
Ja, NTNU høres fristene ut. Dersom jeg tar R1, skal jeg regne helt til jeg spyr og jobbe mye pensum i ferien, men spørsmålet blir da om jeg skal sirke meg 2 6ere i S1+S2. Selv om det ville vært helt konge med 2 6'ere i R1 + R2 + 1.5 realfagspoeng :shock:
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hvis du ønsker å få det vondt og gråte på NTNU velger du S1+S2 ;) Ellers får du brette opp armene og ta i et tak R1 og R2 er ikke vanskelig om en setter seg ned med det (Fikk selv strake seksere der uten å åpne boken da jeg hjelpte folk på matematikk.net, men ikke ta meg som normen)! Derimot er Matematikk 1 svært krevende uten R2 eller forkurs (dog er jo forkurs og hardt om en ikke har hatt R2). Poengvis tjener du nok litt mer på S1 og S2, men husk at alt i livet ikke kan måles i poeng.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Sjekk karakterstatistikken på S2. Det er ikke mange som får 6 i det faget, selv om det er en slags oppfatning om at det er enkelt.
Støtter tidligere råd; prøv deg på R1 som vil kreve en god del mer enn S1 når du har 1T fra før. Men da har du alltids en redningsplanke. Velger du S-matte og finner ut at du vil ta R siden er det tyngre.
VGA1A

Setter pris på begge svar og råd!
Poeng er ikke alt i livet, hehe, men er dessverre det på opptak til høyere studier (eks, medisin, mitt ønsket studiet)
Jeg må ta et valg, ettersom jeg trenger egentlig bare R1/(S1+S2). Men kan ta R2 også. Jeg lener mer mot R1+R2, da jeg får 1.5 poeng + mest utelling (forutsatt at jeg får 2 6'ere eller 1 6'er og 1 5'er). I tillegg liker jeg matematikk, og tanken på at jeg kommer mest sannsynlig til å kjede meg gjennom S1 er drepende....Men så kommer i tillegg at jeg kan sikre meg med S1+S2.
Jeg har hørt om strykprosenten på S2, den er nokså høy, men er ikke dette et resultat av tidligere P-elver har gått over til S-matte (nevner ikke alle) + i tillegg hoppet fra S1 til S2 blir for tøff for enkelte...(min tanke)..
:D
VGA1A

Dersom jeg kjører R1+R2, eller S1+S2, hvilke bøker tror dere er smartest å ha, jeg har til vanlig bøkene i matematikk-serien til Aschehoug, men tenker det er greit med en til bok, fordi forfatterne ordlegger seg annerlede + kan jobbe litt i ferien dersom det er nødvendig.

Sigma r1 vs Sinus r1
Sigma s1 vs Sinus s1

:?:
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

For selvstudium ville jeg valgt Sinus.
NB! Pass på at du får siste utgave. Ny utgave for R2 og S2 kommer i sommer.
nt08

Lektorn skrev:For selvstudium ville jeg valgt Sinus.
NB! Pass på at du får siste utgave. Ny utgave for R2 og S2 kommer i sommer.
Hei, Lektorn

Skal opp til privatisteksamen i R1 19 mai. Har snart gjort de aller fleste oppgavene + blanda oppgaver i Sigma R1-boka (mangler dog Geometri-kapittelet). Er det merkbar forskjell mellom oppgavene i Sinus og Sigma? Er man mer forberedt til eksamen med Sinus? Hoppa bare i det og tok R1 uten noe særlig forkunnskaper. Er forsent å få gjort noe i en ny bok nå, men lurer fordet : )
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Kjenner ikke Sigma så detljert, men Sinus er vel kjent for å ha litt lette oppgaver hvis du sikter til toppen. Men det er gjerne en liten vri/touch på oppgavene som kan gjøre dem vanskelig å komme i gang med.
Mitt beste råd er å regne gamle eksamensoppgaver. Det er mest relevant før eksamen.
nt08

Takk takk

Okei, men i Sigma-boka har de "blanda oppgaver", med tidligere eksamener og litt fra alle temaene som de tar opp i kapitlene. Gruer meg fælt til å få oppgaver med vri på! Kan aldri bli forberedt nok, tror jeg : )
VGA1A

Lektorn skrev:For selvstudium ville jeg valgt Sinus.
NB! Pass på at du får siste utgave. Ny utgave for R2 og S2 kommer i sommer.
Er det slik at Sinus kommer også med en ny utgave for S1 og R1 i sommer? Eller snart

Jeg har bestemt meg for å ta R1 og R2 :D :D
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Nei R1-oppdatering av Sinus kom før forrige skoleår.

Lykke til med R1 & R2! Håper du blir fornøyd.
VGA1A

Lektorn skrev:Nei R1-oppdatering av Sinus kom før forrige skoleår.

Lykke til med R1 & R2! Håper du blir fornøyd.
Det var kjipt å høre! Jeg takker! Gleder meg til å åpne boka og hive meg inn på det såkalte "R-pensumet"
Arete
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/02-2015 22:58

Om du går for S1 og S2 ville bare slenge med at jeg har brukt nyeste versjon av Sinus i Matte S1.

Jeg er ikke veldig flink i matte, men selv jeg syntes at Sinus blir for enkel i forklaringene og illustrasjonene. Med tanke på eksamen er ikke Sinus i nærheten av tilstrekkelig.

Jeg har lært mer av å lese eksamensoppgaver og forklaringer på Internett. Jeg har også Aschehoug sin bok i S1. Den er mer detaljert i eksemplene. Eksemplene er mer relevante i forhold til eksamen. Baksiden er at den er noen ganger er lite eksplisitt i forklaringene og forklaringene er såpass sammensatt at jeg noen ganger må lese de flere ganger.


Jeg startet faktisk med Matte R1, men hadde veldig dårlig grunnlag fra grunnskolen. Jeg hoppet over til S1 istedet. Spesielt med tanke på sannsynlighetsregning er det mye mer komplisert i R1 og R2 enn S1/2. For å si den største forskjellen mellom R og S matte så er S matte mye mer praktisk (praktiske oppgaver mindre teoretisk) og R matte er mer teoretisk med tanke på oppgaver, struktur og karaktersetting. Jeg syntes ihvertfall R matte var vanskeligere, men det har sikkert noe med at jeg hadde glemt mye basic Algebra og regneregler.
Svar