Sannsynlighet, binomisk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
marcelgs
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 05/05-2015 22:17

Står fast på følgende oppgave:
I ei eske ligger det 40 røde og 60 blå kuler. Vi trekker 10 av dem uten tilbakelegging. Finn sannsynligheten for at antall røde kuler er 5 når vi vet at vi har trukket minst 4 røde kuler.
Kom såpass langt at jeg skjønte at jeg skulle bruke en binomisk sannsynlighetsmodell, men ser ikke hvordan jeg skal regne sannsynligheten gitt at det har blitt trukket minst 4 røde kuler allerede. Må jeg da regne ut sannsynligheten for alle mulige verdier for røde kuler (over 4)?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Uten tilbakelegging blir vel heller hypergeometrisk. Med tilbakelegging blir binomisk.

Angående oppgaven der du vet at 4 røde kuler er trukket. Da kan du se for deg at du trekker 6 kuler, og så er det 36 røde og 60 blå i potten.
marcelgs
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 05/05-2015 22:17

Takk for svar!
Mente med tilbakelegging.

Problemet her, slik jeg ser det, er at det ikke er 4 røde kuler som allerede er trukket, det er minst 4. Eller er dette ett fett?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er dette på del 2 kan man bruke Sannsynlighetskalkulatoren på GeoGebra.
Svar