Side 1 av 2

eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 08/05-2015 14:09
av Happysmiley
jeg trenger litt hjelp med denne oppgaven her, i og med at læreren ikke har lagt inn noe fasit for oss, så vet jeg ikke om jeg har riktig svar.

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 08/05-2015 14:14
av madfro
Hvilke svar har du kommet frem til? :)

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 08/05-2015 14:35
av Happysmiley
jeg fikk a=5 og b=3... jeg vet selv at det er feil :(

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 08/05-2015 14:48
av Lektorn
Hvordan fant du løsningen?
Her må du bruke opplysningen til å sette opp et likningssett med to likninger og to ukjente.

Hvis du kjapt skal sjekke løsningen din er det bare å legge inn funksjonen i GeoGebra og se om kriteriene er oppfylt.

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 09/05-2015 20:28
av Rullgardin
Jeg sliter også med disse oppgavene. Det hadde vært fint hvis dere kunne hjulpet oss med framgangsmåte og svar :)

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 09/05-2015 21:12
av Lektorn
Prøv å tenke "baklengs";
Hvordan vil du finne toppunkt til en polynomfunksjon?
Hvordan vil du finne stigningstallet til en tangent til en funksjon?

Ser du en metode for å utnytte informasjonen som er gitt i oppgaven?

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 09/05-2015 23:22
av Fysikkmann97
Denne er enkel, og er ment at du skal bruke CAS til.
Skriv inn f(x:= a x^3 - b x - 2.

Det er viktig at du har mellomrom mellom de ukjente a og x og b og x.
":=" mener at funksjonen skal løses numerisk.

Deretter skal du lage ett likningsett, som du lager ved å dra ut info fra teksten.
Likningsystemet er ikke vanskeligere enn f'(2) = 0 eller f(2) = 2 som ene likningen, og f'(1) = 2.
Dette holder å sette inn i CAS. Det går også an å regne ut på papir, men da må du regne ut f'(x) og sette f'(2) = 0 opp mot f'(1) = 2 og manipulere ene likningen slik du kan sette den inn i den andre. Ett tips jeg kan gi er at det ikke er noe enkelt tall du skal frem til.

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 09/05-2015 23:34
av Lektorn
Fysikkmann97 skrev:f(2) = 2
Hvor fikk du denne sammenhengen fra?

Og ":=" i CAS har ikke noe med numerisk løsning å gjøre. Det betyr derimot at du tilegner, i eksemplet ditt, en funksjon kalt A(x) det uttrykker du setter etter. F.eks. vil "a:=2" opprette en variabel a med verdien 2.

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 10/05-2015 00:18
av Fysikkmann97
Jeg leste feil :P Er bare den deriverte man hadde informasjon om ser jeg nå. ":=" er å tilegne ja, slik du kan sette opp likningssytemet uten å måtte regne ut f'(2) og f'(1) og sette de opp mot hverandre.

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 16/05-2015 16:34
av Ulfstein
Hvordan setter du det opp i Geogebra?
Hvis jeg forsøker å sette opp som beskrevet i denne tråden kommer jeg ingen vei. Skal jeg legge inn funksjonsutrykket i CAS, deretter derivere dette, og så legge inn f´(2)=0 og f´(1)=2 ?
Hvordan går man da videre?

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 16/05-2015 16:38
av Fysikkmann97
Du skriver inn f(x):= a*x^3 - b*x - 2 i CAS.

Deretter finner du kommandoen LØS[liste med likninger, liste med variabler] (husk krøllparantes {})
Der skriver du inn f'(1) = 2, f'(2) = 0 i liste med likninger, og a,b i liste med variabler.

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 16/05-2015 16:52
av Ulfstein
Hvor setter jeg inn krøllparentesen? Setter jeg opp dette utrykket får jeg ikke noe svar bare satt det opp på standarisert form.
LØS[f'(1) = 2,f'(2) = 0,a,b] blir dette riktig?

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 16/05-2015 17:02
av Fysikkmann97
krøllparantesene blir slik [{likninger},{variabler]}

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 16/05-2015 17:14
av Ulfstein
Er det jeg som er helt blåst i hue, eller misforstår jeg noe. Kommer ingen vei. Jeg setter krøllparantesene som angitt, Løs[{f'(1)=2,f'(2)=0}, {a,b}] trykker enter og eneste "svaret" jeg får er {}

Re: eksempeloppgave s1 til eksamen

Lagt inn: 16/05-2015 17:32
av Fysikkmann97
HAr du husket f(x):=funksjon?