Konstruer et kvadrat med areal 50

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matteglad

Jeg har startet med å konstruere et kvadrat med areal lik 25. For å få 50, så må jeg på en måte gange 25 med 2. Men er usikker på hvordan jeg skal konstruere det??
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Diagonalen i kvadratet ditt vil ha lengde [tex]l = 5\sqrt{2}[/tex]. Konstruerer du et kvadrat med sidekanter lik denne lengden får du areal på 50.
Matteglad

zell skrev:Diagonalen i kvadratet ditt vil ha lengde [tex]l = 5\sqrt{2}[/tex]. Konstruerer du et kvadrat med sidekanter lik denne lengden får du areal på 50.
Tusen, tusen takk *at jeg ikke tenkte på det da* :wink:
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du har også et resultat i geometrien som sier at hvis du konstruerer et kvadrat inne i et annet kvadrat, der hjørnene til det lille ligger midt på sidene til det store, så er arealet av det lille halvparten av det store.

Dette kan du utnytte til å gå motsatt veg også. Det blir mye mer komplisert enn om du bare kan sette av rett avstand for sidene, men det er fullt mulig. :)
Matteglad

Lektorn skrev:Du har også et resultat i geometrien som sier at hvis du konstruerer et kvadrat inne i et annet kvadrat, der hjørnene til det lille ligger midt på sidene til det store, så er arealet av det lille halvparten av det store.

Dette kan du utnytte til å gå motsatt veg også. Det blir mye mer komplisert enn om du bare kan sette av rett avstand for sidene, men det er fullt mulig. :)

Aha, tusen takk! :) Hva mener du med motsatt vei? Fra 50 til 25?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvis du skal ta utgangspunkt i et kvadrat med areal 25, kan du ut fra dette konstruere et omskrevet kvadrat som er dobbelt så stort.
Da vet du at hjørnene på kvadratet med areal 25 skal ligge midt på sidene i det store.
Matteglad

Lektorn skrev:Hvis du skal ta utgangspunkt i et kvadrat med areal 25, kan du ut fra dette konstruere et omskrevet kvadrat som er dobbelt så stort.
Da vet du at hjørnene på kvadratet med areal 25 skal ligge midt på sidene i det store.
Jaaa, det ga jo meining! Takker :D
Svar