Noen som kan GeoGebra?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei!

Mitt spørsmål gjelder når man får definisjonsmengden til en funksjon, og skal tegne grafen i Geogebra.

Eks.: Funksjonen x er gitt ved (5x-45000)/x, Df= (0,-->), altså kun for positive verdier av x.

Hvordan får jeg avgrenset dette? Jeg får det til når definisjonsmengden er f.eks mellom 10 og 50, da er det jo bare å skrive inn tallene. Men når den er fra 0 og oppover, hvordan skriver jeg den pila?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

dersom[x>0, ....]
Gjest

Hva skal jeg skrive der jeg skal skrive slutten på definisjonsmengden?

Funksjon[ <Funksjon>, <Start>, <Slutt> ]

Prøvde å bare skrive start (0), men det kommer bare opp feilmelding. Prøvde også x>0
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Har du prøvd det jeg foreslo i post #2?

Skriv "dersom[x>0, funksjon]" i inntastingsfeltet.
Jungel

Jeg forstår ikke hvor jeg skal skrive "dersom[x>0, funksjon]". Skal jeg skrive det i samme linje som f.eks. f(x) = 2x+3?
Jungel

Prøvde skrive Dersom[x>0, Funksjon[y=5x-45000], men det var tydeligvis feil
Jungel

Fikk det til ved å skrive
f(x) = 45000-5x
Dersom[x > 0,f]

Men så tungvint at jeg da må lage en ny graf som automatisk får navnet g(x) når jeg vil at den skal hete f(x)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Der jeg skrev "funksjon" skal du legge inn funksjonsuttrykket (eller et funksjonsnavn som du har gjort), f.eks. Dersom[x>0,45000-5x]
Hvis du vil bestemme funksjonsnavnet til f.eks. h(x) må du skrive h(x)=Dersom[x>0,45000-5x]
Svar