Flisespikkeri i GeoGebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Jeg lurer på om noen vet hvordan man angir definisjonsmengden som [tex]D_{f}< -1, 9>[/tex] på GeoGebra
Dvs fra -1 og til -9. Dersom jeg tar kommandoen "Funksjon[ <Funksjonsuttrykk>, <Start>, <Slutt> ], vil dette bare omfatte alle funksjonen med definisjonsmengde som kan skrives f.eks: [tex]D_{f}\sqsubset -6,16\sqsupset[/tex], altså fra og med, til og med.
Noen som vet hvordan dette kan gjøres?
Takker for svar på forhånd :D !
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Bruk dersom-kommandoen. Der kan du angi < eller <= og likedan > eller >=.
Når du skal ha 2 grenser blir det en nøstet dersom-setning, dvs. en ny dersom inne i den første.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Lektorn skrev:Bruk dersom-kommandoen. Der kan du angi < eller <= og likedan > eller >=.
Når du skal ha 2 grenser blir det en nøstet dersom-setning, dvs. en ny dersom inne i den første.
Hva er forskjellen på disse to kommandoene i GeoGebra, og hvilket passer til mitt tilfelle?

Dersom[ <Vilkår>, <Så> ]
Dersom[ <Vilkår>, <Så>, <Ellers> ]
Kan du gi et eks på hvordan man skriver det inn. :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Jeg takker :). Ser at dem har skrevet kommandoen litt annerledes, men det har sikkert med versjonen å gjøre!
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

H(t) angir høyde av treet etter t uker (dvs. negativ t gir ingen mening): H(t) = Dersom [t>=0, 0.25 + ln(5t+8)]

Din funksjon: dersom[x>-9,dersom[x<9,x+7]]
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er det ikke mulig å skrive Dersom[-1<x<9,f]? Tror iallefall jeg fikk til å avgrense funksjonen på denne måten. Uten tvil bedre enn å bruke Funksjon-kommandoen.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fysikkmann97 skrev:Er det ikke mulig å skrive Dersom[-1<x<9,f]? Tror iallefall jeg fikk til å avgrense funksjonen på denne måten. Uten tvil bedre enn å bruke Funksjon-kommandoen.
Hmm, jeg fikk også dette til :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Funksjon-kommandoen er avlegs men visstnok blir den beholdt i koden fordi mange lærebøker baserer seg på denne.. Som dere ser blir den uansett oversatt til en passende dersom-kommando.

Halv-avanserte ting i GG er som regel mulig med forskjellige metoder. Nøstede dersom-setninger er nyttig spesielt for funksjoner med delt forskrift.
Svar