Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Lektorn skrev:Læreplanen og nye krav om bruk av graftegner og CAS har vi snakket om i andre tråder, og der er vi såvidt jeg har skjønt rimelig enige.

Problemet er timingen av tråden din. Etter hektiske døgn rett før eksamen men utrolig mange spørsmål om GeoGebra fra elever som helt tydelig ikke har hatt basic opplæring, der blant annet jeg hadde kommet med flere 10-talls svar for å hjelpe til, kommer du med (nok) et syrlig innlegg om alle GG-spørsmålene. I tillegg legger du til en merkelig påstand om at mange mattelærerne ikke er lojale til faget. For å være ærlig føler jeg det som en ganske utilslørt kritikk av oss som prøver å hjelpe elevene med GG.

Jeg er fortsatt utsikker på om du mener vi kan være både lojale til faget og svare på spørsmål fra elever som sliter med IT-teknisk bruk av disse verktøyene, men jeg ser jo at du blir applaudert av andre. Som jeg har sagt før; kampen er tapt for denne gang så det hjelper ingen at vi benytter enhver anledning til å harselere og kritisere. Jeg opplever selv at denne kritikken smitter over på elever og blir en forklaringsmodell/unnskyldning for problemer og resultater.
Hei,

At man diskuterer GeoGebra og CAS betyr ikke nødvendigvis at man ikke svarer på spørsmål rundt dem. Det er absolutt på sin plass at man svarer på slike spørsmål. Det er kjempeflott at du har svart på et titalls slike spørsmål, men er du den eneste som kan svare på slike spørsmål på dette forumet? Synes du at svarene dine ble motarbeidet gjennom denne diskusjonen?

Timingen er helt grei den. Det er nå skoen trykker, og det er nå både elever og andre ser konsekvensen av den nye eksamnensordningen. Da er det helt riktig å kunne ta diskusjonen.

Når det gjelder lojalitet tror jeg du misforstår. Å kunne svare på GeoGebraspørsmål og være villig til det betyr ikke at man er illojal til faget. Vi gjør det vi kan for elevenes beste (dette sier plutarco, også). Men! plutarco har et kjempepoeng når han/hun påpeker at i dette skoleåret har det i flere klasserom foregått GeoGebraundervisning (les: IT-teknisk kompetansebygging) på bekostning av matematikken. Har fagene fått større timetall? Har årsramme blitt endret? Nei. Fagets essens er under angrep fra et system som mener at å kunne noen kommandoer viser forståelse. Dersom CAS hadde vært erstattet med programmering eller lignende, da ville saken vært annerledes. Men, med hånda på hjertet, hvor mange elever tror du vil bruke GeoGebra i sitt studie på høyskoler/universiteter?

Ellers vil jeg påstå at egentlig er vi alle enige om den nye ordningen. Både du, jeg og plutarco, men det bør ikke vært galt av oss å si våre meninger. Vi er først og fremst autonome fagpersoner, og ikke bare nikkedukker for et system som frarøver unge mennesker muligheten til å få en sikkelig forståelse av faget.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

I utgangspunktet diskuterer jeg ikke med anonyme brukere på nett, men her var det et par punkter direkte til meg som bør besvares, så jeg gjør et unntak.

Jeg er selvsagt ikke den eneste som kan svare på GG-spørsmål her på forumet. Hvordan kommer du i det hele tatt på å stille dette spørsmålet?
Ja, jeg synes timingen på denne tråden var av en slik art at den lett kunne oppfattes som kritikk til oss som gav førstehjelp på kommandonivå i GG.
Hvordan dere vet hva som har foregått i klasserommene dette skoleåret er for meg en gåte. Har det kommet forskning jeg ikke har fått med meg...? Ditt forsøk på å forklare hva som er illojalt mot faget gir meg ingen forståelse, med mindre du mener det du skriver (svare på spørsmål om GG er OK men å undervise i GG er ikke OK).
Gjest

Lektorn skrev:I utgangspunktet diskuterer jeg ikke med anonyme brukere på nett, men her var det et par punkter direkte til meg som bør besvares, så jeg gjør et unntak.

Jeg er selvsagt ikke den eneste som kan svare på GG-spørsmål her på forumet. Hvordan kommer du i det hele tatt på å stille dette spørsmålet?
Ja, jeg synes timingen på denne tråden var av en slik art at den lett kunne oppfattes som kritikk til oss som gav førstehjelp på kommandonivå i GG.
Hvordan dere vet hva som har foregått i klasserommene dette skoleåret er for meg en gåte. Har det kommet forskning jeg ikke har fått med meg...? Ditt forsøk på å forklare hva som er illojalt mot faget gir meg ingen forståelse, med mindre du mener det du skriver (svare på spørsmål om GG er OK men å undervise i GG er ikke OK).

I utgangspunktet uttrykte du frustrasjon over at du måtte svare på mange spørsmål rundt GeoGebra, og det er akkurat da denne diskusjonen startet. Så, det er fint å vite at du ikke føler ansvaret for å besvare alle GeoGebraspørsmål. Misforstå meg rett, du må gjerne svare på så mange spørsmål du vil men du bør ikke føle at du blir motarbeidet hvis en diskusjon som dette blusser opp.

Jeg forstod at du følte at innlegget var kritikk mot førstelinjeshjelperne i GeoGebra, men det er ikke hva denne diskusjonen handler om. Denne diskusjonen handler om uretten som begås mot dagens vgs-elever. Ære være de som svarer på GeoGebraspørsmål - det krevet sitt. Så, ingen kritikk mot en som hjelper.

Hvordan vet du hva som foregår i klasserommene? Jeg underviser, og det regner jeg med at flere i forumet også gjør. Underviser du på vgs?

Du misforstår det siste. Svare og undervise GeoGebra er ok. Det som derimot ikke er ok er at denne undervisningen/svarene går utover det elever på vgs trenger: Et godt grunnlag for å klare f.eks. kalkulus. Systemet har presset inn flere krav på lik tidsrom som før, dvs. mindre tid til å lære deg grunnlaget bak faget. La meg gjøre det enda tydeligere: Lojalitet til begrepsforståelse og argumentasjon. Illjolitet til såkalt IT-kompetanse. (Illojalitet betyr ikke at man er illojal til arbeidskravene, men illjolitet til faget matematikk. Forstår du hva som ligger i begrepet nå?)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Siden du fortsatt velger å være anonym på forumet er dette mitt siste svar til deg.

Har du lest gjennom denne tråden? Det var ikke jeg som startet tråden og jeg har ikke uttrykt frustrasjon over at det er mange GG-spørsmål. Jeg var frustrert over at en moderator kommer med en slik tråd når forumet renner over av tastespørsmål dagen(e) før eksamen uten å forklare hva han/hun mener om sine påstander.
Jeg har etterhvert fått en forståelse av at del 1 i første post var ment som en kritikk mot de nye eksamensreglene, men i så fall burde det vært klargjort. Uansett mener jeg timingen var dårlig.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du/dere kan si at mange mattelærere er illojale mot faget. Hva du gjør i ditt klasserom sier vel lite om hva som generelt skjer i klasserommene rundt om i landet. Hva jeg gjør har ingen relevans da det uansett ikke kan brukes som noen konklusjon om hva som skjer i de mange klasserom.
Gjest

Lektorn skrev:Siden du fortsatt velger å være anonym på forumet er dette mitt siste svar til deg.

Har du lest gjennom denne tråden? Det var ikke jeg som startet tråden og jeg har ikke uttrykt frustrasjon over at det er mange GG-spørsmål. Jeg var frustrert over at en moderator kommer med en slik tråd når forumet renner over av tastespørsmål dagen(e) før eksamen uten å forklare hva han/hun mener om sine påstander.
Jeg har etterhvert fått en forståelse av at del 1 i første post var ment som en kritikk mot de nye eksamensreglene, men i så fall burde det vært klargjort. Uansett mener jeg timingen var dårlig.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du/dere kan si at mange mattelærere er illojale mot faget. Hva du gjør i ditt klasserom sier vel lite om hva som generelt skjer i klasserommene rundt om i landet. Hva jeg gjør har ingen relevans da det uansett ikke kan brukes som noen konklusjon om hva som skjer i de mange klasserom.

Jaja, da avslutter vi diskusjonen. Du skal få det siste ordet, siden du tydelig tar nær av meningene mine.
Håper vi kan fortsette denne diskusjonen når du ikke opplever en slik diskusjon som et angrep på deg.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Bare for å pirke, så er man anonym selv om man har et brukernavn. Unntaket er dersom man har navnet sitt oppskrevet enten i brukernavnet, eller på brukerprofilen sin.
Bilde
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du er vel ikke 100% anonym når du logger inn på et forum? Jeg regner med admin/mod kan finne ut ganske mye om en registrert bruker. Dessuten kan du med et brukernavn vite at det er samme person du "snakker med" hele tiden. Uten innlogging kan det være en ny Gjest hver gang.

Men det var nok pirk, kverulering og diskusjon om noe alle andre tydeligvis er enige om. Lykke til videre med kampen mot GeoGebra og dess like. Jeg velger å bruke tid og krefter på andre fronter.
ValgfriID

Lektorn skrev:Du er vel ikke 100% anonym når du logger inn på et forum? Jeg regner med admin/mod kan finne ut ganske mye om en registrert bruker. Dessuten kan du med et brukernavn vite at det er samme person du "snakker med" hele tiden. Uten innlogging kan det være en ny Gjest hver gang.

Men det var nok pirk, kverulering og diskusjon om noe alle andre tydeligvis er enige om. Lykke til videre med kampen mot GeoGebra og dess like. Jeg velger å bruke tid og krefter på andre fronter.
Man kan legge inn innlegg under et valgfritt brukernavn uten at man trenger å logge inn.
Gjest

Lektorn skrev: Men det var nok pirk, kverulering og diskusjon om noe alle andre tydeligvis er enige om. Lykke til videre med kampen mot GeoGebra og dess like. Jeg velger å bruke tid og krefter på andre fronter.
Synd at du velger å bruke tid og krefter på andre fronter. Det var vel du selv som la inn et innlegg i denne tråden i første omgang? Håper at du ser nytten av at det å ta en diskusjon er en berikelse, uansett om man har forskjellig synspunkt eller ikke.

Om jeg er anonym eller ikke bør ikke ha noe å si. Det er ikke som om vi publiserer kronikker i Aftenposten heller. Dette er et forum der det er fritt frem å være anonym eller ikke. At du ikke takler å diskutere med en person som velger å ikke registrere deg er ganske rart.

Kanskje jeg skal snu dette på hodet. Hvem er du, Lektorn?
Er meningen din mer riktig kun fordi du har registrert deg med et brukernavn?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Lektorn skrev:Læreplanen og nye krav om bruk av graftegner og CAS har vi snakket om i andre tråder, og der er vi såvidt jeg har skjønt rimelig enige.

Problemet er timingen av tråden din. Etter hektiske døgn rett før eksamen men utrolig mange spørsmål om GeoGebra fra elever som helt tydelig ikke har hatt basic opplæring, der blant annet jeg hadde kommet med flere 10-talls svar for å hjelpe til, kommer du med (nok) et syrlig innlegg om alle GG-spørsmålene. I tillegg legger du til en merkelig påstand om at mange mattelærerne ikke er lojale til faget. For å være ærlig føler jeg det som en ganske utilslørt kritikk av oss som prøver å hjelpe elevene med GG.

Jeg er fortsatt utsikker på om du mener vi kan være både lojale til faget og svare på spørsmål fra elever som sliter med IT-teknisk bruk av disse verktøyene, men jeg ser jo at du blir applaudert av andre. Som jeg har sagt før; kampen er tapt for denne gang så det hjelper ingen at vi benytter enhver anledning til å harselere og kritisere. Jeg opplever selv at denne kritikken smitter over på elever og blir en forklaringsmodell/unnskyldning for problemer og resultater.
Det var absolutt ikke ment å være en kritikk av at du og andre ressurspersoner hjelper til med geogebra-spørsmål. Du og mange andre her inne gjør en flott innsats for forumet, så det er bare å beklage at du fikk inntrykk at jeg var negativ til dine mange gode bidrag!

Jeg beklager også tonen i åpningsinnlegget mitt, og det burde absolutt vært formulert annereledes. Innholdet står jeg likevel for, bortsett fra setningen om at lojale mattelærere er en utdøende rase, som helt klart burde vært strøket, og som var en spissformulering for å provosere frem en diskusjon.

Sakset fra mitt eget innlegg: "Det hele begynner å bli et mareritt for matematikklærere med et minimum av lojalitet til faget"

Dette var ment å skulle bety at det begynner å bli et mareritt for mattelærere som ønsker å formidle matematikk, ikke it/datatekniske metoder (det jeg kalte lettvinte løsninger, og som jeg mener ikke viser matematisk kompetanse), i faget. Så kan man diskutere hva man vil skal være innholdet i skolefaget matematikk fremover. Er det mer it-bruk eller er det grunnleggende ferdigheter i regning, algebra, bevis etc.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Takk og skryt til @plutarco som er stor nok til å innrømme at første post kunne misoppfattes og at enkelte ting kunne vært strøket!

Til dere som ikke ser forskjellen på å legge inn poster anonymt (evt med fake bruker som selvsagt alle ser er fake) og å være registrert har jeg ikke noen flere kommentarer. Hvis dere tror det er for å fremheve meg selv, mine egne innlegg og egne meninger, ja da får dere leve videre i den troen.
EnAnnenGjest

Det er morsomt at denne diskusjonen om GeoGebra har degenerert til å bli en pisse konkurranse mellom to bitre suragurker.
Hver gang jeg tror det stopper kommer det inn en ny melding etter en dag eller to.
Hvordan rapporterer man en tråd slik at admin/moderator kan stenge den av eventuelt få den på rett kjør?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

EnAnnenGjest skrev:Det er morsomt at denne diskusjonen om GeoGebra har degenerert til å bli en pisse konkurranse mellom to bitre suragurker.
Hver gang jeg tror det stopper kommer det inn en ny melding etter en dag eller to.
Hvordan rapporterer man en tråd slik at admin/moderator kan stenge den av eventuelt få den på rett kjør?
Slik jeg ser det er ikke dette en pissekonkurranse, men en alminnelig diskusjon som riktignok hadde opphav i et litt krasst innlegg.

Det virker som alle som har et ikke-trivielt forhold til forumet er på samme side med hensyn til forumets hensikt.

Og at utdanningssystemet henger litt på etterskudd med tanke på bruk av teknologiske hjelpemidler er vel nærmest fakta. Geogebra er et bra verktøy, som dessverre brukes som ei krykke.
Bilde
EnAnnenGjest

Fint at du svarer Aleks. Beklager dette lange innlegget.
Bare for å understreke så har jeg ingen ting i mot diskusjonen som tråden startet med om hvorvidt GeoGebra er et godt/dårlig/feilbrukt hjelpemiddel, men jeg synes det går over streken på side 2 hvor "Gjest" og "Lektorn" starter det jeg kaller en pissekonkurranse.

Siden det ser ut til at forumets hensikt har gått meg hus forbi kunne du henvise til retningslinjer eventuelt fortelle meg hva denne hensikten er?
Jeg har i alle fall fått intrykk av at dette er et forum for alle, både "trivielle brukere" og veteraner som kan diskutere matte relaterte spørsmål på høyt og lavt nivå samt seriøse oppgaver eller kanskje mer morsomme utfordringer.

Dette er mye av det jeg savner i konfrontasjonen mellom "Gjest" og "Lektorn" hvor det heller dreier seg om anonymitet på internett. Det kan selvfølgelig hende jeg tar feil og at dette er et viktig tema å ta opp også på dette forumet, men jeg skjønner ikke hvorfor det trengs å tas opp i en tråd om GeoGebra og på et nokså personlig nivå mellom to "postere".

Sist, men ikke minst ser det ut til at du og jeg har litt ulikt syn på hvorvidt det er blitt ført en saklig diskusjon mellom de to partene og for å illustrere poenget mitt har jeg samlet noen sitat som jeg mener ikke hører hjemme på et slikt forum som dette (men korriger meg gjerne om dette blir hensiktsmessig fra ditt synspunkt)
Lektorn skrev:Siden du fortsatt velger å være anonym på forumet er dette mitt siste svar til deg.
Gjest skrev:Jaja, da avslutter vi diskusjonen. Du skal få det siste ordet, siden du tydelig tar nær av meningene mine.
Håper vi kan fortsette denne diskusjonen når du ikke opplever en slik diskusjon som et angrep på deg.
Lektorn skrev:Til dere som ikke ser forskjellen på å legge inn poster anonymt (evt med fake bruker som selvsagt alle ser er fake) og å være registrert har jeg ikke noen flere kommentarer. Hvis dere tror det er for å fremheve meg selv, mine egne innlegg og egne meninger, ja da får dere leve videre i den troen.
Gjest skrev:Kanskje jeg skal snu dette på hodet. Hvem er du, Lektorn?
Er meningen din mer riktig kun fordi du har registrert deg med et brukernavn?
Lektorn skrev:Men det var nok pirk, kverulering og diskusjon om noe alle andre tydeligvis er enige om. Lykke til videre med kampen mot GeoGebra og dess like. Jeg velger å bruke tid og krefter på andre fronter.
Gjest skrev:Om jeg er anonym eller ikke bør ikke ha noe å si. Det er ikke som om vi publiserer kronikker i Aftenposten heller. Dette er et forum der det er fritt frem å være anonym eller ikke. At du ikke takler å diskutere med en person som velger å ikke registrere deg er ganske rart.
Jeg synes at det er rart at du ikke ser denne personlige konflikten som har oppstått.
Jeg har også tatt meg friheten av å telle antall innlegg som handler om GeoGebra/evt. ikke handler om anonymisering på side 2 av denne tråden og kom fram til 1 (Plutarco sitt som heldigvis forsøker å styre skuta inn på rett kurs) også kan jeg overlate til deg å telle antall quotes som faller inn under samme kategorien.

PS: Jeg synes at oppdelingen din av "ikke-trivielle" brukere og "oss andre" er en noe grov kategorisering(selv bruker jeg forumet flittig som anonym og synes det er viktig å ha en seriøs/konstruktiv/munter tone). Så lurer jeg også fortsatt på hvordan man raporterer tråder man mener admin burde ta del i.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er ikke helt kjent med hvordan Vaktmester har ordnet det, men det er mulig du må ha en konto for å kunne rapportere innlegg. Det skal være en tydelig del av de øvrige knappene på hvert enkelt innlegg. Slike begrensninger må ofte bli satt fordi rapporteringsknappen er ofte en spam-knapp for ivrige ungdomsskoleelever som kjeder seg i timen, eller for russiske bots som ønsker å fortelle oss at våre kjønnsorganer kan tilfredsstille flere kvinner enn de gjør akkurat nå.

Om kategoriseringen min var litt grov, så er jeg ikke sikker på om dette er feil. Det er en god mengde brukere som dukker opp stadig og bidrar til forumets kvalitet, enten ved å stille spørsmål, eller ved å svare. Begge deler er like viktig, naturligvis.

Derpå har vi gjestebrukere som, grunnet naturen rundt det å ikke ha en fast brukerprofil, er vanskelig å kjenne igjen, og som ofte besøker forumet kun for å få et kjapt svar på en eller annen oppgave.

Det er vel der jeg skiller mellom brukergruppene, selv om trivialitet kanskje var - selvkritisk nok - feil målestokk. Mange gjestebrukere har bidratt til gode tråder.

Når det gjelder diskusjonen i denne tråden, så ser jeg ingen grunn til å velge en side. Jeg er stort sett enige i synspunkter på begge sider av diskusjonen, selv om jeg er noe uenig i hvordan flere har uttrykt sin mening. Og meta-debatten er også veldig overflødig. Alle er selvfølgelig velkomne til å diskutere, uavhengig av hvorvidt de har opprettet konto eller ikke. Men jeg kan ikke tvinge andre til å se det på samme måte, dersom de er uenige med meg.
Bilde
Svar