Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:Er ikke helt kjent med hvordan Vaktmester har ordnet det, men det er mulig du må ha en konto for å kunne rapportere innlegg.
Det skal være mulig for alle, både innloggede og anonyme brukere å rapportere innlegg - men det er ikke noe som skjer særlig ofte. Problemet er vel kanskje at ikonet som brukes for å rapportere innlegg (utropstegnet) ikke er så fryktelig intuitivt. Men jeg kan ikke komme på noe bedre :-)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vaktmester skrev:
Aleks855 skrev:Er ikke helt kjent med hvordan Vaktmester har ordnet det, men det er mulig du må ha en konto for å kunne rapportere innlegg.
Det skal være mulig for alle, både innloggede og anonyme brukere å rapportere innlegg - men det er ikke noe som skjer særlig ofte. Problemet er vel kanskje at ikonet som brukes for å rapportere innlegg (utropstegnet) ikke er så fryktelig intuitivt. Men jeg kan ikke komme på noe bedre :-)
Hvis du uansett bruker Bootstrap (og det ser det ut som om du gjør), så kan kanskje enkelte av de Glyphicon-komponentene være mer intuitive. Eksempelvis "glyphicon-flag".

http://getbootstrap.com/components/#glyphicons-glyphs
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:Hvis du uansett bruker Bootstrap (og det ser det ut som om du gjør), så kan kanskje enkelte av de Glyphicon-komponentene være mer intuitive. Eksempelvis "glyphicon-flag".
Tror kanskje det kan være mer intuitivt, ja. Tar sikkert ikke mange øyeblikkene å endre. Skal sette det på listen over ting som skal gjøres. :-)
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Lektorn skrev:Takk og skryt til @plutarco som er stor nok til å innrømme at første post kunne misoppfattes og at enkelte ting kunne vært strøket!

Til dere som ikke ser forskjellen på å legge inn poster anonymt (evt med fake bruker som selvsagt alle ser er fake) og å være registrert har jeg ikke noen flere kommentarer. Hvis dere tror det er for å fremheve meg selv, mine egne innlegg og egne meninger, ja da får dere leve videre i den troen.
Enig med deg i at det er stort av plutarco å beklage formuleringen på noe du tydeligvis er den eneste som kunne misforstå.

Når det gjelder alt annet er jeg, som de fleste andre, helt enig med plutarco. Det er helt bak mål å la så mye av læreplanen på VGS være GG/CAS. Det er rett og slett helt tullete, og har, slik det er nå, svært lite / ingenting i matematikkfaget å gjøre.

Regn forøvrig ikke med at jeg svarer flere ganger i denne tråden. Jeg vet nesten ikke hvem noen av dere er, siden dere har skjult dere bak anonyme nick, og jeg diskuterer heller ikke med anonyme postere.
Gjest

Realist1 skrev:
Lektorn skrev:Takk og skryt til @plutarco som er stor nok til å innrømme at første post kunne misoppfattes og at enkelte ting kunne vært strøket!

Til dere som ikke ser forskjellen på å legge inn poster anonymt (evt med fake bruker som selvsagt alle ser er fake) og å være registrert har jeg ikke noen flere kommentarer. Hvis dere tror det er for å fremheve meg selv, mine egne innlegg og egne meninger, ja da får dere leve videre i den troen.
Enig med deg i at det er stort av plutarco å beklage formuleringen på noe du tydeligvis er den eneste som kunne misforstå.

Når det gjelder alt annet er jeg, som de fleste andre, helt enig med plutarco. Det er helt bak mål å la så mye av læreplanen på VGS være GG/CAS. Det er rett og slett helt tullete, og har, slik det er nå, svært lite / ingenting i matematikkfaget å gjøre.

Regn forøvrig ikke med at jeg svarer flere ganger i denne tråden. Jeg vet nesten ikke hvem noen av dere er, siden dere har skjult dere bak anonyme nick, og jeg diskuterer heller ikke med anonyme postere.
Denne tråden kommer aldri til å dø ut med så mange sta tullinger som diskuterer bare dritt....
Flott at du står frem med fullt navn realist1 i denne veldig seriøse internett debatten slik at vi slipper anonymitet på internett.

Når det gjelder Geogebra så er det et hjelpemiddel i matematikken. Programmet skal ikke erstatte tradisjonell matematikk, men støtte opp under det. Det er laget for å visualisere problemstillinger på en måte som du aldri kan gjøre like effektivt for hånd eller til å spare deg for arbeid som rett og slett bare er simpelt og tidkrevende (som å slå sammen brøker eller løser ligningssystem med 8 ligninger). Det vanskelige når du jobber med de fleste problemstillinger er ikke de faktiske regneoperasjoene, men heller å vite hva du skal mate inn i dataprogrammet.

Nå vet jeg ikke hvor langt du er kommet i utdanningen din, men i disse moderne tider er det veldig vanlig å støtte seg til dataprogram i simuleringer/geometri (som matlab) ved programmering i utdanningsløpet og videre inn i arbeidslivet. Hva om du får et vanskelig integral når du arbeider med noe (som e^-x^2) eller om du skal tegne i 3D. Da bruker du numerisk tilnærming og et dataprogram som tegner for deg. Geogebra gir en fin innledning til denne typen arbeidløsning og er noe jeg mener er en flott idé om det skulle implementeres på korrekt måte.

Det å bruke dataprogram i matematikken gjør at man kan løse mer varierte og vanskeligere oppgaver fordi programmet kan hjelpe deg forbi ting du ikke makter å gjøre på egenhånd som f.eks derivasjon. Når du senere har skaffet deg den kompetansen kan du da løse stykket på ordninær måte. En fordel med å begynne tidlig med dette er at du i de senere årene har muligheten til å kontrollere at programmet gir riktig svar noe som ikke er tilfelle når du begynner med mye av drittet høyere oppe i systemet hvor du bare må håpe at svaret du får er riktig.

Alt var mye bedre før... Nope!
Svar