![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Skrev feil oppgavenummer
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg skrev feil oppgavenummer på en av oppgavene i del 2!
. Jeg skrev oppgave 7 istedenfor oppgave 5 (oppgave 7 eksisterer ikke i del 2). Vil dette ha noe å si med vurderingen? Svarte også oppgaven ganske kortfattet.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Oppgave 5 på del 2 kan løses på et par linjer.
Og feil oppgavenummer betyr ikke noe.
Mvh Faglærer i matematikk R1
Og feil oppgavenummer betyr ikke noe.
Mvh Faglærer i matematikk R1
-
- Galois
- Innlegg: 598
- Registrert: 09/10-2012 18:26
Hei, faglærer i R1!Gjest skrev:Oppgave 5 på del 2 kan løses på et par linjer.
Og feil oppgavenummer betyr ikke noe.
Mvh Faglærer i matematikk R1
Jeg lurer på en ting. Når eksamensbesvarelsene blir rettet, er det virkelig helhetsinntrykket som spiller en rolle eller bare poengene? Slik jeg har fått inntrykk av lærerne mine på skolen, er det bare gi poeng, sett skalaen, gi karakteren og ferdig. Da snakker jeg generelt om prøver osv.
Jeg spør fordi jeg hadde eksamen i R1 i dag, jeg klarte nesten alt veldig bra, både på del 1 og del 2, men del 2 sin første oppgave vippet meg helt ut av konteksten. Men jeg er rimelig sikker på at jeg har løst alt annet riktig og at jeg har skrevet utfyllende forklaringer som viser hvordan jeg har resonnert.
Nå sitter jeg her med den følelsen av at dagen i dag har vært helt bortkastet og at jeg bare er et fiasko. Enkelt og greit.
Poengene teller absolutt mest.
Kun hvis man ender opp midt mellom to karakterer at helhetsinntrykket har noe å si.
Ellers vil jeg minne om at forskjellen på for eksempel en 4'er eller en 5'er på eksamen har lite å si for poengsummen din når du skal søke høyere utdanning etter videregående.
Det viktige er at du kan matematikken fra videregående godt nok til å mestre matematikken på det studiet du skal inn på senere.
Mvh
faglærer i matematikk R1
Kun hvis man ender opp midt mellom to karakterer at helhetsinntrykket har noe å si.
Ellers vil jeg minne om at forskjellen på for eksempel en 4'er eller en 5'er på eksamen har lite å si for poengsummen din når du skal søke høyere utdanning etter videregående.
Det viktige er at du kan matematikken fra videregående godt nok til å mestre matematikken på det studiet du skal inn på senere.
Mvh
faglærer i matematikk R1
-
- Galois
- Innlegg: 598
- Registrert: 09/10-2012 18:26
Jeg forstår hva du skriver, og er enig. Men samtidig så er følelsen helt "ubeskrivelig" vond når man vet selv at man har potensialet til å få karakteren 6, men allikevel tabber seg ut på noe som i prinsippet er veldig enkelt, men man løser alle de andre "vanskeligere" oppgavene. Og allikevel ender opp på 5.Gjest skrev:Poengene teller absolutt mest.
Kun hvis man ender opp midt mellom to karakterer at helhetsinntrykket har noe å si.
Ellers vil jeg minne om at forskjellen på for eksempel en 4'er eller en 5'er på eksamen har lite å si for poengsummen din når du skal søke høyere utdanning etter videregående.
Det viktige er at du kan matematikken fra videregående godt nok til å mestre matematikken på det studiet du skal inn på senere.
Mvh
faglærer i matematikk R1
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Eller at man hadde klart fjorårets eksamen ganske lett men ikke kan en dritt CAS ![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Ville du sagt at 12-16 poeng gir stå karakter?Gjest skrev:Poengene teller absolutt mest.
Kun hvis man ender opp midt mellom to karakterer at helhetsinntrykket har noe å si.
Ellers vil jeg minne om at forskjellen på for eksempel en 4'er eller en 5'er på eksamen har lite å si for poengsummen din når du skal søke høyere utdanning etter videregående.
Det viktige er at du kan matematikken fra videregående godt nok til å mestre matematikken på det studiet du skal inn på senere.
Mvh
faglærer i matematikk R1
Minst 12 poeng gir ståkarakter. Ståkarakteren er ca. 12-23,5 poeng. Hvis en kandidat har rundt 12 poeng pleier sensorene å ha en diskusjon av helhetsinntrykket.Gansgo skrev: Ville du sagt at 12-16 poeng gir stå karakter?
Ting vi diskuterer er hvorvidt kandidaten viser kompetanse i flere hovedområder, og hva kandidaten viser kompetanse i. Så gjør vi en skjønnsvurdering.
Jeg fikk nok rundt 15-17 poeng, håper jeg ikke kan stryke av helhetsinntrykket da. Pleier dere å ha en diskusjuon om stryk/stå når man er på 15-17 poeng? (I og med at 12 poeng er teoretisk sett nok til å stå).euklid skrev:Minst 12 poeng gir ståkarakter. Ståkarakteren er ca. 12-23,5 poeng. Hvis en kandidat har rundt 12 poeng pleier sensorene å ha en diskusjon av helhetsinntrykket.Gansgo skrev: Ville du sagt at 12-16 poeng gir stå karakter?
Ting vi diskuterer er hvorvidt kandidaten viser kompetanse i flere hovedområder, og hva kandidaten viser kompetanse i. Så gjør vi en skjønnsvurdering.
-
- Fibonacci
- Innlegg: 1
- Registrert: 20/05-2015 10:58
Jeg er sensor i S1 i år. 15 poeng pleier å være mer enn nok til å unngå diskusjon. Samtidig. Full score på en oppgave er ikke det samme som rett svar. Vi ser på føring, benevninger på grafer osv i tillegg.
I følge sensorveiledningen er 12 poeng grensen for å få karakter 2.
Må opp i 24 poeng for å få 3.
(Max oppnåelig poengsum på hele eksamen er 60 poeng)
Selv om disse grensene er veiledende.
Av erfaring vet jeg at hvis man får 10-11 poeng har man brukbar sjanse å bli trukket opp på ståkarakter likevel.
Mhv
faglærer i matematikk R1
Må opp i 24 poeng for å få 3.
(Max oppnåelig poengsum på hele eksamen er 60 poeng)
Selv om disse grensene er veiledende.
Av erfaring vet jeg at hvis man får 10-11 poeng har man brukbar sjanse å bli trukket opp på ståkarakter likevel.
Mhv
faglærer i matematikk R1
-
- Galois
- Innlegg: 598
- Registrert: 09/10-2012 18:26
Ja, det er en del som har gitt sterke uttrykk for det på skolen min. Det var mange som var usikre på hva som var greia dette med "CAS" helt til dagen før eksamen, som var i dag.Fysikkmann97 skrev:Eller at man hadde klart fjorårets eksamen ganske lett men ikke kan en dritt CAS
Gansgo skrev:Jeg fikk nok rundt 15-17 poeng, håper jeg ikke kan stryke av helhetsinntrykket da. Pleier dere å ha en diskusjuon om stryk/stå når man er på 15-17 poeng? (I og med at 12 poeng er teoretisk sett nok til å stå).euklid skrev:Minst 12 poeng gir ståkarakter. Ståkarakteren er ca. 12-23,5 poeng. Hvis en kandidat har rundt 12 poeng pleier sensorene å ha en diskusjon av helhetsinntrykket.Gansgo skrev: Ville du sagt at 12-16 poeng gir stå karakter?
Ting vi diskuterer er hvorvidt kandidaten viser kompetanse i flere hovedområder, og hva kandidaten viser kompetanse i. Så gjør vi en skjønnsvurdering.
Ja, diskusjoner er vanlige. De fleste sensorer er opptatt av å gjøre en god jobb, og da pleier man å sette av tid til å diskutere besvarelser. Spesielt rundt denne poengsummen tar vi oss ekstra tid. Sensorer utøver såkalt positiv sensur. Altså, man vektlegger det kandidaten får til fremfor det de ikke får til. Så, hvis du har 15-17 poeng skal du ikke bekymre deg så mye.