Utstyr til R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
siivoo

Skal studere T1 og R1 på egenhånd. Hva trenger jeg av utstyr? Og hvilken kalkulator skal jeg kjøpe? ( som også er lovlig på eksamen). Ellers noen tips?
Gjest

Tror ikke du trenger så mye egentlig. Du klarer deg fint med bare lærebøker og kalkulator (så kan du selvsagt bruke gratisressurser på nett, eller til og med bare låne bøkene på biblioteket).
Uansett så har jeg vært borti 2-3 ulike serier med lærebøker og jeg tror nesten Sigma serien gjør den beste jobben med å formidle stoffet på en god måte.
Blant kalkulatorer pleier det å stå mellom texas og casio, men personlig så liker jeg casio (fx-9750 GII). Jeg tror egentlig alt er lov på videregående utenom verktøy som kommuniserer (bluetooth, internett, jabba jabba), men om du tenker å studere noe med matte videre tror jeg det kan være lurt å velge en som du kan bruke videre på universitetet. Jeg vet i alle fall at UiO har en slik liste med lovlige/ulovlige kalkulatorer og tror den skal være ganske representativ for de fleste emner og universitet så kan du velge en herfra.
http://www.mn.uio.no/math/studier/admin ... lator.html

Bare øv på gamle eksamener. Klarer du disse innenfor tidsramma(på 5 timer) og uten hjelpemidler (og heller ingen små detaljer glemt) så har du gjort 90% av forberedelsene. Når det er sagt ville jeg anbefalt å spare disse til 1-2 måneder før eksamen etter at du har lest igjennom boka og føler at du kan alt du trenger å kunne. Ikke kast bort denne gullgruva av gamle eksamene på å lære deg basics, men heller for å teste deg selv senere som en god finish.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kan tilby gratis, full video-gjennomgang av 1T og R1 her, med oppgaveeksempler underveis.

http://udl.no/1t-matematikk

http://udl.no/r1-matematikk
Bilde
StolenBlueprint

Siden over er ganske bra og kan bli nyttige for deg. Ofte trenger man hjelp til å se hvordan ting gjøres eller bli forklart på en annen måte enn det som er i boka.

Jeg studerte på samme måte som du gjorde med 1T og R1. Du trenger disse hjelpemidlene: passer, linjal og kalkulator. Jeg brukte Casio (en tidligere versjon enn den nevnt ovenfor) og foretrakk den fremfor Texas. Casio er muligens litt lettere å bruke når du ikke følger undervisning fordi det har enkle, grafiske menyer og ikoner.

Andre tips som kan være nyttige er at du må arbeide hardt. Du må i hvert fall komme deg igjennom pensum og så kan du fokusere på gamle eksamener, som brukeren skrev to ledd ovenfor. Vær forberedt på lange arbeidsøkter alene! Jobb deg så gjennom eksamenene for å se hvordan du ligger an i forhold til tid (5 timer) og forståelse. Sammenlign så svarene dine med fasit. Jeg kan love deg at når du er ferdig, så er du forberedt på arbeidsinnsatsen som skal til for å gjøre det bra på universitetsnivå.
Sivo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/07-2015 01:21

Takk for svar dere. Har ikke hadt matematikk på ca 10 år :shock:
Svar