Sliter fortsatt med det å bevise

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Wilja
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 24/09-2003 11:58
Sted: Finnmark

Her går det litt sakte med forståelsen av hva som kreves i et bevis.

Dette skal bevises

d l a og e l b gir at de l ab

Dersom jeg setter dette opp som uttrykk eller setter inn tall ser jeg jo om det stemmer eller ikke så selve svaret er ikke så viktig. Problemet mitt er å se :shock: hvordan jeg skal tenke i en bevissituasjon.

Wilja
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Jeg sliter med å forstå hva du skal bevise. Enten har jeg sovet i opptil flere mattetimer eller så har pc'n min gått amokk i forhold til rare tegn. Kan du "lese" settningen med ord?

MVH
Kenneth M
Wilja
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 24/09-2003 11:58
Sted: Finnmark

He he... Har prøvd å oversette noen tegn fra boka med vanlige bokstaver. :oops:

Dersom a kan deles på d og gi ett helt tall og b kan deles på e og gi ett helt tall kan ab deles på de og gi ett helt tall.

Bedre?
Wilja
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jada, det var bedre for forståelsen, om jeg kan hjelpe deg er en annen sak. Beviser er ikke min sterke side, men jeg ville vel tenkt som så:

Dersom a/d = m og m er et heltall og

b/e = n der n er heltall må

ab/de = mn , og siden både m og n er heltall må produktet mn også være et heltall.

Dersom noen føler behov for å "slakte" min utgreing imøteser vi et bedre svar med takk :D

På vegne av alle som sliter med bevis :oops:
(Kenneth og noen flere)
mattepugger
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 27/11-2002 15:39

hvis det er til noe trøst, så vet ikke jeg hva man skal bevise og hvorfor!!!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Det nok ingen trøst. Bevis er en viktig del av matematikken og med på å bringe faget framover. Dessvere er det slik at norsk skole ikke vektlegger bevisføring. Selv gikk jeg på et studium der anvendelsen av matematikk sto i sentrum. I ledige stunder (som det er få av) hender det jeg koser meg med et bevis, men jeg må medgi at jeg av og til er usikker på hva som kreves. Kaskje fordi jeg aldri derev på med det på skolen?

MVH
Kenneth M
Wilja
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 24/09-2003 11:58
Sted: Finnmark

Det var ikke spesielt vanskelig, bare en vane å komme inn i tankegangen.

d|a og e|b --> de|ab

a = dt[sub]1[/sub]
b = et[sub]2[/sub]

a*b = dt[sub]1[/sub]*et[sub]2[/sub]

ergo er de faktor i ab
Wilja
Svar