Hvordan prestere bedre på prøver?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Logaritmekid
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 25/03-2015 20:55

Hei, holder nå på å ta R1 matte vg2. Fikk en solid femmer i 1t, og føler jeg er på et ganske godt nivå nå. Ihvertfall i forhold til ungdomsskolen der jeg fikk 3, som gjorde at jeg måtte jobbe mye i vg1. Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg skal komme høyere opp. Jeg tror ikke det vil hjelpe å øve mer, da jeg allerede øver en del, og føler jeg har god kontroll på det meste før prøver. Har veldig lett for å gjøre noen slurvefeil på prøver, som trekker meg ned fra sekseren. Bruker også ganske lang tid på å regne ferdig på prøver i forhold til de andre, som kan være veldig stressende når man begynner å få dårlig tid og folk etterhvert begynner å dra hjem. Poenget er at jeg føler ikke at det vil hjelpe meg noe særlig å legge inn mer arbeid, føler det er er rett og slett hvordan jeg gjennomfører prøver som er problemet. Noen som har noen tips de vil dele? Har veldig lyst til å komme opp på sekseren, og det er frustrerende når jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre for å nå dit.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hei Logartimekid! Jeg har vært i samme situasjon som deg dvs. hadde dårlig grunnlag fra ungdomskolen og fikk det hardt i 1T, men jeg endte likevel opp med 6'er :D Matte er jo et jobbefag så for å unngå disse slurvefeilene er det å holde tungen rett i munnen og arbeide med masse oppgaver. Du sier at du bruker lang tid på å regne ferdig på prøver, i likhet med meg, men jeg tolker dette tvetydig. Er det at du bruker lang tid på selve regningen, eller at du bruker lang tid på å bli ferdig med prøven dvs. at du dobbeltskjekker svarene dine? Det sistnevnte er veldig lurt for å unngå disse slurvefeilene. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har fått feil på ting som jeg egentlig kan( f.eks. [tex]\frac{x+3}{x^2+9}=\frac{\left ( x+3 \right )}{\left ( x+3)(x-3) \right )}\neq x-3[/tex] Dette stemmer jo ikke, men jeg gjorde tilsvarende feil hele tiden. Når jeg gjør slurvefeil er årsaken ofte at jeg ikke tar med mellomregninger, men jeg hopper flere steg fremover og slurvefeil kan ofte lure seg her (selv om det logiske resonnementet stemmer i hodet) kan det være greit å skrive det ned for å visualisere det! Hvis du fremdeles er redd for å gjøre slurvefeil er det flere meter å få skjekket svarene dine: likning: sett prøve på svaret. polynomdivisjon: skjekk om divisor*kvotient, osv..
(Sist, men ikke minst ikke ta deg bryet når folk begynner å gå hjem og du er en av få som sitter igjen med matteprøven (det pleier ofte å resultere i et middelmådig resultat)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Jeg har nok ikke vært i samme situasjon som noen av dere. Jeg har vært så heldig at matte for det meste har vært naturlig for meg (med unntak av sannsynlighet), men i alle fall i mitt tilfelle er det ofte slik at et typisk tegn på for lite øving er slurvefeil og dårlig tid på prøver. Nå snakker jeg ikke slurvefeil som å plusse sammen 1+1 og få 2 og sånne ting fordi det trekker som ofte lærere veldig lite for, men feil som å glemme integrasjonskonstanten ved ubestemte integral, glemme at det var npi og ikke pi ved løsning av trigonometriske ligninger osv. Det viser seg nemlig (i alle fall for meg) at man ofte husker bruddstykker av teknikker og løsningsmetoder, men detaljene falmer bort, detaljer som du på ren automat husker å ta med dersom du har utført samme type operasjon hundre ganger på rad. Ofte kan det være slik at man tror man har god greie på noe helt til man faktisk må putte kunnskapen i bruk og da ser man at det er små detaljer som du utelot fra helhetsbildet. Detaljer som du ikke oppdager at mangler før du ender opp med at arealet av trekanten var negativt. Jeg har det i alle fall sånn.

Jeg antar at det jeg prøver å si er at kanskje slurvefeilene dine ikke nødvendigvis stammer fra for lite arbeid med stoffet, men kanskje du burde forsøke å jobbe på en annen måte. Å jobbe mye hjelper sjelden om man jobber med feil ting. Hvis jeg var deg ville jeg fortsatt å jobbe like mye som jeg gjør nå, men istedenfor å skjønne konsepter/finne den røde tråden osv. (som du sikkert alt får til med tanke på at du får 5) forsøk å jobbe eksplisitt med hvor nøye du er i gjennomgangen av oppgavene. Dessverre så kan man sitte hjemme og integrere 100 ganger uten dx og få til integrasjonen hver gang, men når du møter opp på prøven så får du feil for å ikke ha den med. Så ikke bare jobb med oppgaver, men jobb med det tekniske "formelle" knyttet til oppgaven. Hvorfor setter man på dx etter integralet? Når du bygger opp denne forståelsen kommer du fort til å merke at du heller ikke glemmer sånne detaljer likevel fordi du vet betydningen av detaljene i arbeidet ditt og kan ikke unnvære dem.

Bare for å avslutte med et eksempel på en ting jeg pleide å glemme: funksjonen ikke definert for n=0, pi, 3/2 jabba jabba. Hvordan fikk jeg det til? Det er jo ikke så greit å vite, men jeg tror det skyldes at jeg har sett denne brøken så mange ganger med n i nevner at hver gang jeg ser en brøk skriker hjernen til "sjekk for definert" på samme måte som hjernen din sikkert skriker litt hver gang den ser dette [tex](a+b)^2[/tex]
Svar