Eksamen del 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Loam
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/08-2015 16:53

Hei!
Er forbedringprivatist i 1T og har regnet gjennom alle eksamensettene i 1T flere ganger. Men sliter med del 2, er alltid der jeg bommer. Hva kan jeg gjøre for å forbedre meg på del 2??
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er et VELDIG bredt spørsmål, og derfor kan man også bare svare veldig bredt: Gjør flere del 2-oppgaver fra gamle eksamenssett.
Bilde
Gjest9

Tror det lureste du kan gjøre er å bli veldig komfortabel på geogebra. Med ny eksamensreform handler del 2 i stor grad om digital kompetanse. Det er egentlig mest en prøving av hvor god du er til å bruke geogebra og CAS. Så vil anbefale å lære deg dette godt. Vet at sinus la ut løsning av et eksamensett med geogebra, kan være lurt å ta en titt på det. Hvis du bruker sinus sin lærebok i 1t finner du også hvordan du skal skrive inn foreksempel ligninger i CAS. Burde også nevnes at enkelte av del 2 oppgavene fra tidligere eksamen sett i 1t har vært spesielt utfordrende, og er nok ikke like relevante for fremtidlige eksamensett som sannsynligvis blir mer geogebra relatert.
PrivatistR1

Hei.
Har ett relevant spørsmål om del privatist eksamen jeg også, så håper det er greit at jeg stiller det her.

Vet man kan bruke passer i geogebra, men er vanlig passer blitt irrelevant? Eller brukes vanlig passer på del.1? Hørte noen snakket om at man skriver på flerlagspapir? Må passeren ha kulepenn for at den kan brukes?
Gjest

PrivatistR1 skrev:Hei.
Har ett relevant spørsmål om del privatist eksamen jeg også, så håper det er greit at jeg stiller det her.

Vet man kan bruke passer i geogebra, men er vanlig passer blitt irrelevant? Eller brukes vanlig passer på del.1? Hørte noen snakket om at man skriver på flerlagspapir? Må passeren ha kulepenn for at den kan brukes?
Nei da i fjor var det i alle fall ikke flerlagspapir i Oslo. Jeg tviler sterkt på at du trenger passer ettersom konstruksjonsdelen skal erstattes av Geogebra, men det skader jo ikke å ha med en? Hvis du tross alt likevel ender opp med passer på del 1 og flerlagspapir er det ikke verre enn å bare markere med passeren og deretter tegne over med en kulepenn.
privatistR1

Tusen takk for svar! Så bra, var litt redd for disse flerlagspapirene. Ettersom jeg er veldig lite glad i klatring og veldig glad i blanko. :p
Gjest

Konstruksjon er lite relevant i 1T, men hvis du skal ta R1 så er det konstruksjon med passer og linjal på del 1 og digitale verktøy på del 2.
Gjesten

Gjest9 skrev:Tror det lureste du kan gjøre er å bli veldig komfortabel på geogebra. Med ny eksamensreform handler del 2 i stor grad om digital kompetanse. Det er egentlig mest en prøving av hvor god du er til å bruke geogebra og CAS. Så vil anbefale å lære deg dette godt. Vet at sinus la ut løsning av et eksamensett med geogebra, kan være lurt å ta en titt på det. Hvis du bruker sinus sin lærebok i 1t finner du også hvordan du skal skrive inn foreksempel ligninger i CAS. Burde også nevnes at enkelte av del 2 oppgavene fra tidligere eksamen sett i 1t har vært spesielt utfordrende, og er nok ikke like relevante for fremtidlige eksamensett som sannsynligvis blir mer geogebra relatert.
Hei!
Kan du legge inn linken til dette?
Svar