3MX eksamen!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hi. Hadde 3mx eksamen på onsdag, privatist.. Det gikk ikke helt som forventet.. så jeg lurer på om noen kunne hjelpe meg med enkelte oppgaver. Jeg har med meg eksamensheftet fra onsdag da...

1. Deriver f(x) = 3tan2x

2. Deriver g(x) = x^2 * sinx

3. Bestem integral x * e^2x

4. Skriv så enkelt som mulig> sinx / sin(x+60grader) - sin(x- 60grader)

Takker!!
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

1) f'(x) = (3tan(2x))' = 6/cos[sup]2[/sup](2x). (Bruker kjerneregelen med kjerne 2x)

2) g'(x) = x[sup]2[/sup]sin(x) = (x[sup]2[/sup])'[sub]*[/sub]sin(x) + x[sup]2[/sup][sub]*[/sub](sin(x))' = 2xsin(x) + x[sup]2[/sup]cos(x) = x( 2sin(x) + xcos(x) ).

3) Ved å bruke delvis integrasjon, dvs. formelen

(1) [itgl][/itgl]u'v dx = uv - [itgl][/itgl]uv' dx

med u=x og v'=e[sup]2x[/sup] får vi at u'=1 og v=e[sup]2x[/sup]/2. Innsatt i formelen (1) gir dette

[itgl][/itgl]xe[sup]2x[/sup] dx = xe[sup]2x[/sup]/2 - [itgl][/itgl]e[sup]2x[/sup]/2 dx = xe[sup]2x[/sup]/2 - e[sup]2x[/sup]/4 + C = (2x - 1)e[sup]2x[/sup]/4 + C (C vilkårlig konstant).

4) Nå er

sin(x + y) - sin(x - y) = [sin(x) cos(y) + sin(y) cos(x)] - [sin(x) cos(y) - sin(y)cos(x)] = 2sin(y)cos(x).

Ved å sette y=60 grader får vi at

2sin(y) = 2sin(60) = 2[sub]*[/sub]([rot][/rot]3/2) = [rot][/rot]3.

Dermed blir

sin(x) / [sin(x + 60) - sin(x - 60)] = sin(x) / ([rot][/rot]3cos(x)) = tan(x) / [rot][/rot]3.
Gjest

Takker Solar Plexsus ;)

Men hvor mye må det til for å bestå og få en 2er? Eg tror jeg har gjort en del feil da, men fremgangsmåten har vært sånn sett riktig da.. har svaret 15 av total deloppgaver da. men jeg er ussiker om det er riktig da ;(
Gjest

Takker Solar Plexsus ;)

Men hvor mye må det til for å bestå og få en 2er? Eg tror jeg har gjort en del feil da, men fremgangsmåten har vært sånn sett riktig da.. har svaret 15 av 25 total deloppgaver da. men jeg er ussiker om det er riktig da ;(
Svar