romkoordinater R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
stimorolextra

Hei! Jeg sliter litt med en oppgave der jeg skal finne volum av en pyramide. Det eneste jeg har oppgitt er punktene A(1,2,1), B(3,2,3), C(-1,2,3), D(3,5,5)

Jeg har tidligere tenkt at det alltid er z-koordinaten til toppunktet (D) som utgjør høyden. Kan noen forklare meg hvorfor dette ikke stemmer?

Jeg ser også at A,B og C har like y-koord, og at D har en høyere y-koord. Vil det da si at det på en måte er det som utgjør høyden?

Hadde blitt SÅ takknemlig om noen ville forklare! :)
stimorolextra

I oppgaven står det jo også at dette er en pyramide, men når jeg tegner den i geogebra ser det ikke ut som en pyramide for den danner IKKE en spiss opp fra grunnflaten?????
Mathmatt
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 07/10-2015 21:54

Bilde
http://bildr.no/view/OUwvU3hs

Joda, ser ut som en pyramide med D i toppen.
Høyden til pyramiden er ikke z-koordinaten i punktet D, fordi Grunnflaten ikke ligger flatt i x-y-planet.
Ja det er nok y-koordinaten til D minus y-koordinaten til A, B eller C som er høyden til pyramiden. Siden A, B og C ligger i samme xz-plan.
Svar