R1 Sannsynlighet Oppgave 3.116

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
KongNordbyDen4
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 22/11-2015 18:47

Oppgave 3.116
Fra en godt stokket kortstokk trekker du to kort etter hverandre.
d) Hva er sannsynligheten for at AKKURAT ett av kortene er et ess?

Kan noen hjelpe meg her?
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Hvis du ser på hvert kort som ess, [tex]E[/tex] eller ikke-ess, [tex]\overline{E}[/tex] så er det fire mulige utfall på to trekk:
To ess: [tex]EE[/tex]
Ess først: [tex]E\overline{E}[/tex]
Ess sist: [tex]\overline{E}E[/tex]
Ingen ess: [tex]\overline{E}\overline{E}[/tex]

Det er altså en forskjell på om du får ess først eller sist, så for å finne sannsynligheten for akkurat ett ess må du regne sannsynligheten for de to situasjonene der du får ett ess, og så legge dem sammen for å finne den totale sannsynligheten.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

KongNordbyDen4 skrev:Oppgave 3.116
Fra en godt stokket kortstokk trekker du to kort etter hverandre.
d) Hva er sannsynligheten for at AKKURAT ett av kortene er et ess?

Kan noen hjelpe meg her?
Det at akkurat et av kortene er et ess kan trekkes på to ulike måter. Ikke Ess, så Ess. og Ess, ikke ess.
Sjansen for Ess er 1/13 evt. 4/52.

[tex]\frac{4}{52}*\frac{48}{51}+\frac{48}{52}*\frac{4}{51}[/tex]

Sannsynligheten for å trekke akkurat et ess er [tex]\frac{32}{221}[/tex], som er tilnærmet lik 14,5%.

Jeg tror hvert fall dette er riktig. Sannsynlighet er ikke det jeg er stødigst i, så korriger meg om jeg tar feil x)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar