Funksjoner med likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hope90

Jobber meg mot eksamen i matte til våren og matte er vel et av mine svakeste fag selv om det virkelig kommer seg, men funksjoner er vel noe som alltid får meg til å klø med i hodet til håret faller av. Nå sitter jeg fast med en oppgave og kan virkelig ikke få meg selv til å forstå løsningen.

Er det noen som kan hjelpe meg å se logikken i følgende oppgave?

Finn funksjonsuttrykket for en funksjon som går gjennom punktet (2,4) og er parallell med linjen med likning y= 1/2 x – 7.
cartooni
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 08/12-2015 14:43

hope90 skrev:Jobber meg mot eksamen i matte til våren og matte er vel et av mine svakeste fag selv om det virkelig kommer seg, men funksjoner er vel noe som alltid får meg til å klø med i hodet til håret faller av. Nå sitter jeg fast med en oppgave og kan virkelig ikke få meg selv til å forstå løsningen.

Er det noen som kan hjelpe meg å se logikken i følgende oppgave?

Finn funksjonsuttrykket for en funksjon som går gjennom punktet (2,4) og er parallell med linjen med likning y= 1/2 x – 7.
Jeg kan prøve å hjelpe deg litt på vei.
Siden linjen med likning y har et fast stigningstall, så må likningen som går gjennom punktet (2,4) og er parallell! med linjen y, ha samme stigningstall.
Håper dette hjalp deg litt på vei! Og ta det med ro, når du får jobbet litt med dette skjønner du det nok etterhvert!

Hint: enhver ligning til en rett linje kan skrives på formen: [tex]y=ax+b[/tex]
hop

Sikkert feil, men blir funksjonsutrykket -0,5x + y
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Hei,

Ta en kikk her: https://www.matematikk.org/oss.html?tid=89173

Jobb deg igjennom eksempelet og prøv igjen:)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

hop skrev:Sikkert feil, men blir funksjonsutrykket -0,5x + y
Om linjene skal være parallelle så må stigningstsllene være like i funksjonene, altså 0.5x.
Funksjonen stiger med 1 i y-retning for hver 2. den går i x-retning.
Funksjonen som er parallell med y=0.5x-7 og som går gjennom punktet (2,4) må derfor være y=0.5x+3.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar