Slurvefeil i algebra og beregninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Marius_B_Mahiout

Heisann, går fortiden gjennom R1 og R2 pensum og føler jeg har svært god progresjon til nå; forstår alt av bevis og teori godt og har klart å løse alle av oppgaver uten noe serlig vanskelighet fram til nå.

Samtidig så merker jeg at innimellom der jeg tror jeg har løst en oppgave og føler jeg har gjort alt rett så samsvarer ikke løsningen min med løsningsforslag i boken, gjerne da etter flere gjennomganger finner jeg ut at jeg har gjort en liten slurvefeil i bergeningsdelen av oppgaven som da gjør at resulatet blir feil.

Jeg tenker at det ikke er et særlig stort problem ettersom forståelsen er der, men er redd for at en slik slurvefeil skal ødelegge for meg under eksamen. Lurer på hva jeg kan gjøre for å ungå slikt?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Marius_B_Mahiout skrev:Heisann, går fortiden gjennom R1 og R2 pensum og føler jeg har svært god progresjon til nå; forstår alt av bevis og teori godt og har klart å løse alle av oppgaver uten noe serlig vanskelighet fram til nå.

Samtidig så merker jeg at innimellom der jeg tror jeg har løst en oppgave og føler jeg har gjort alt rett så samsvarer ikke løsningen min med løsningsforslag i boken, gjerne da etter flere gjennomganger finner jeg ut at jeg har gjort en liten slurvefeil i bergeningsdelen av oppgaven som da gjør at resulatet blir feil.

Jeg tenker at det ikke er et særlig stort problem ettersom forståelsen er der, men er redd for at en slik slurvefeil skal ødelegge for meg under eksamen. Lurer på hva jeg kan gjøre for å ungå slikt?
Slurvefeil lurer seg inn nesten alltid. Mitt tips er vel å fortsette å regne massevis av oppgaver. Der du kan sette prøve på svaret så burde du gjøre det for å minimalisere slurvefeilene dine. Tenk også på om svaret virker logisk - hvis ikke burde du nok se over hva du har gjort.
Jeg personlig merker av og til at mine slurvefeil kommer av at jeg tar flere steg i ett. Til tross for at det tar lengre tid å skrive alle mellomregningene så er det garantert verdt det! :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Føler at nøkkelen til å luke ut slurvefeil er mengdetrening på å løse oppgaver. For meg så har det i allefall gjort at jeg gjør mye færre dumme feil som f.eks. feil fortegn som forplanter seg videre.
Gjest

Det finnes mange måter å forbedre seg på her, men de to jeg føler at flest gjør feil (selv om de kanskje ikke er mest utslagsgivende) er at man alltid må regne med enheter til rett før man får svaret og dersom du slurver med fortegn/slå sammen brøker/faktorisering osv. så har du ikke med nok mellomregning. Her kommer mengdetreningen som alle snakker så varmt om inn. Når man slutter å gjøre slurvefeil (av mengdetrening), da er det på tide å slurve med mellomregninger istedenfor.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Når vi snakker om slurvefeil, så klarte jeg i dag å få 2+1 til å bli 2, noe som antageligvis drar meg ned fra en 6er til en 5er i R2. rip.

For å svare på det TS lurer på; Stort sett det de andre har sagt. Mengdetrening og å la være og hoppe over ledd i utregning, det er da det skjer slurvefeil :L
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Marius_B_Mahiout

Jeg tror det Drezky nevnte om å tenke på om svaret virker logisk er svært viktig, merker selv at jeg ofte får nøstet opp i slurvefeil på den måten.

Tenker også at svaret som går igjen om å ikke hoppe over trinn i mellomregning er den enkleste måten; for der er jeg i stor grad skyldig! :lol:

Takk for tips!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Holdt på å skrive at den induserte strømmen i en ledersløyfe var 0,0036 V idag. Virket ganske ulogisk og fant ut at lederen var 30 cm, ikke 3 cm :D Dette var faltisk en a-oppgave på en hel oppgave som betød 8p. Hadde vært kjipt å ikke se den feilen :P (Luktet lunta da farten ble 0,06 m/s)

For å luke ut slike feil som du påpeker er vel det beste mengdetrening, samt å hoppe over færrest mulige ledd til du klarer det utenat.
Svar