Mengdetrening: oppgavebøker med fasit? 1T.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kvarking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 04/06-2014 12:09

Hei,

jeg er på nivå 1T som privatist, med nesa retta mot R1 og R2.
En av de tingene jeg trenger på dette grunnleggende nivået, er mengdetrening, med tilgang til fasit.

Er ute etter tips til evt oppgavebøker på dette nivået, med fasit. Noen?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Tenker du da på forslag til mattebøker?
I vg1 hadde jeg boken "Matematikk 1T" av Aschehoug og var veldig fornøyd med den. Det har nettopp kommet en ny versjon av boka, så det burde være fullt mulig å få tak i et eksemplar av den gamle til rundt hundrelappen. Fasit finner du bakerst i boka.
Har dessverre ikke erfaring fra noen andre bøker, så kan ikke uttale meg om hvilke bøker på dette nivået som er "de beste", men som sagt er jeg veldig fornøyd med læringsutbyttet fra Aschehoug-boken.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Kvarking skrev:Hei,

jeg er på nivå 1T som privatist, med nesa retta mot R1 og R2.
En av de tingene jeg trenger på dette grunnleggende nivået, er mengdetrening, med tilgang til fasit.

Er ute etter tips til evt oppgavebøker på dette nivået, med fasit. Noen?
Hei, det kan nevnes at SINUS 1T har et komplett løsningsforslag liggende ute på deres hjemmesider.
Jeg brukte selv Matematikk 1T av aschehoug, men anbefaler supplerende stoff fra sinus 1T.
Ut i fra det jeg har hørt er ikke Sigma-serien noe særlig bra.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Kvarking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 04/06-2014 12:09

Fantastisk, tusen takk begge to! :D
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

Til Sinus-serien selges det også seperate oppgavebøker som heter Cosinus som er veldig fine. De er delt inn i kapitler på samme måte som hovedbøkene, med noen blandete og litt mer utfordrende oppgaver i slutten av hvert kapittel. Funker veldig fint for meg i alle fall!
Svar