R2 på 2 måneder?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
LinkWiiU
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 27/03-2016 13:37

Hei. Jeg har tenkt å ta ingeniør utdanning i relativt voksen alder (32). Da jeg gikk på skolen for en del år siden tok jeg R1 og husker det greit nok til at jeg skal kunne friske det opp på en uke eller to. Grunnregningen sitter fint ( brøk, ligninger, algebra, potenser, faktorisering etcetera). Studiet jeg skal søke meg inn på, kommunikasjonssystemer, har heldigvis veldig lavt snitt så det holder med stå karakter og jobbing i sommer. Jeg kan jobbe med stoffet 6-7 timer nesten hver dag. Jeg har en IQ midt på 130 tallet et sted.

Lar dette seg gjøre på ni uker?
Jeg har desverre ikke fått jobbet til nå grunnet uforutsette hendelser.

Isåfall, er det noen som har noen tips?

Ps. Er det slik nå at man ikke får bruke formelhefte på del 1

Mvh

Sverre
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Med en lQ på 135, klarer du helt sikkert svaret på dette selv.
LinkWiiU
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 27/03-2016 13:37

viking skrev:Med en lQ på 135, klarer du helt sikkert svaret på dette selv.
Jeg så etter jeg postet det at det kom ut litt feil. Jeg tenkte at det muligens var relevant og at på mateforumet så er det ikke så uvanlig med litt over snittet. Arbeidsmengden kan uansett være for stor for jeg har ikke vært borti stoffet og aner ikke hvor krevende det er.
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Hvor interessert du er vil kanskje være den viktigste faktoren her. Hvis du er interessert og liker dette materialet går det helt fint på mindre tid enn det du planlegger. Skal godt gjøres å ikke få 2 eller bedre. Hvis studiet krever R2 er det kanskje en ide lære materialet litt bedre enn dette.
kreativitetNO
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/08-2015 15:47

Min opplevelse er at du skal godt forbi ingeniør-bachelor før du trenger mer enn et par uker på å sette deg inn i pensum hvis du er en ekte matte-nerd som virkelig elsker faget. Jeg tar ingeniørmatte som 41-åring og det er godt over 20 år siden jeg hadde R2, men syns det er såpass moro at hvert emne læres på et par timer, og med et par timer med oppgaver sitter det som limt. Det har ikke så mye med IQ å gjøre selv om det sikkert hjelper med god logisk sans. Det viktige er å skjønne hvorfor emnene er lagt opp i den rekkefølgen de er lagt opp etter, og passe på at du skjønner det ene steget før du gyver løs på neste steg og dermed unngår fortvilelsen over å måtte lære seg 2-3 ting på en gang. Med Khan Academy, MIT og Wolfram tilgjengelig er det lettere enn noen gang å lære seg realfag som privatist. Med forumet her trenger du ikke å være alene en gang.
pit

Fullt mulig. R2 handler for det meste om pugging av regler og prosedyrer. Det er ikke som på universitet hvor en "tvinger" en seg selv til å forstå alle bevis i boken fordi det er sannsynlig at en får et bevis fra boka på eksamen.

Har selv tatt R2 som privatist, og eksamens oppgavene er nesten de samme hvert år... dvs eksamens oppgavene er for det meste rutine (det er vel oppgavene i R2 boka også).

lykke til!
Svar