Fysikk 1 - resistivitet i varmeelementer vs ledninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ellinge1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 10/05-2016 14:59

Hei, det står at i varmeelementer brukes metaller med stor resistivitet, mens i ledninger brukes metaller med liten resistivitet, og så skal vi forklare hvorfor. Jeg finner ingenting om dette på nettet, eller i boka. Alt jeg vet er at ledningen vi brukte i forsøket spørsmålet er med i, er en halvleder. Er det noen som vet hvorfor det brukes metaller med stor resistivitet i varmeelementer, og liten resistivitet i ledninger? Evt hvor jeg kan lese om dette?
madfro
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 08/03-2016 13:19

Hei,

Jo høyere motstand/resistivitet vi har vil det dannes mer varme i en leder, samtidig som mindre strøm vil passere gjennom.
Derfor vil man ønske å bruke et materiale med høy resistivitet i et varmeelement for å utvikle mest mulig varme, og materiale med minst mulig resistivitet for å lede strøm best mulig.

Om du vil lese mer kan du søke opp "Ohm's lov", evt. "Joule heating"
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Et lite tillegg: En lednings motstand kan beregnes fra formelen [tex]R_L = \frac{\rho\cdot 2\cdot L}{A}[/tex] hvor [tex]\rho[/tex] er densiteten til lederen, [tex]L[/tex] er lengden på ledningen og [tex]A[/tex] er lederens tverrsnitt.
Svar