polynomdivisjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
dasd

Når man har fått vite den ene løsningen til et tredjegradspolynom f.kes. og skal finne de andre med polynomdivisjon. Holder det å føre polynomdivisjon slik at du ender opp med et andregradsutrykk og faktoriserer det via abc-formelen. eller må du kjøre polynomdivisjon gjennom hvert ledd helt til du ender opp med linære faktorer?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

dasd skrev:Når man har fått vite den ene løsningen til et tredjegradspolynom f.kes. og skal finne de andre med polynomdivisjon. Holder det å føre polynomdivisjon slik at du ender opp med et andregradsutrykk og faktoriserer det via abc-formelen. eller må du kjøre polynomdivisjon gjennom hvert ledd helt til du ender opp med linære faktorer?
Begge deler gir nok poeng, men om det står presisert at den skal løses ved polynomdivisjon, så bruker du polynomdivisjon for å være på den sikre siden.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:
dasd skrev:Når man har fått vite den ene løsningen til et tredjegradspolynom f.kes. og skal finne de andre med polynomdivisjon. Holder det å føre polynomdivisjon slik at du ender opp med et andregradsutrykk og faktoriserer det via abc-formelen. eller må du kjøre polynomdivisjon gjennom hvert ledd helt til du ender opp med linære faktorer?
Begge deler gir nok poeng, men om det står presisert at den skal løses ved polynomdivisjon, så bruker du polynomdivisjon for å være på den sikre siden.

mener det er unødvendig å bruke polynomdivisjon på det siste leddet? er tidkrevende og landryktig..
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Jeg veit. På min eksamen faktoriserte jeg andregradsuttrykket på vanlig måte, men jeg vet ikke om jeg fikk noe trekk for det. Det viktigste er nok at du bruker polynomdivisjon på tredjegradsuttrykket, så du får vist at du kan teknikken.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

dasd skrev:Når man har fått vite den ene løsningen til et tredjegradspolynom f.kes. og skal finne de andre med polynomdivisjon. Holder det å føre polynomdivisjon slik at du ender opp med et andregradsutrykk og faktoriserer det via abc-formelen. eller må du kjøre polynomdivisjon gjennom hvert ledd helt til du ender opp med linære faktorer?
På en eksamen pleier formuleringen å være: "Bruk blant annet polynomdivisjon for å faktorisere f(x) i lineære faktorer", som vil si at det holder å føre polynomdivisjon på tredjegradspolynomet, og deretter ABC-formelen på andregradspolynomet.
Gjest

Når det står:

bruk polynomdivisjon til å finne løsningene på dette tredjegradspolynomet:
skal jeg bare polynomdividere og så bruke abc formel:

[tex]F(x)=x^3-3x^2-x+3[/tex]
?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Når det står:

bruk polynomdivisjon til å finne løsningene på dette tredjegradspolynomet:
skal jeg bare polynomdividere og så bruke abc formel:

[tex]F(x)=x^3-3x^2-x+3[/tex]
?



Dessverre ja...
.
foretrekker enten via RRT eller å brøke følgende metode:

[tex]F(x)=x^3-3x^2-x+3=x^2(x-3)-(x-3)=(x-3)(x^2-1)=(x-3)(x-1)(x+2)[/tex]

Trikset her er subsitusjon ^^ [tex]\beta =(x-3)[/tex]


Slik at:

[tex]F(x)=x^3-3x^2-x+3=x^2(x-3)-(x-3)=x^2(\beta )-\beta =\beta (x^2-1)=\beta (x+1)(x-1)=(x-3)(x+1)(x-1)[/tex]


Men for all del bruk polynomdivisjon
og så ABC-formelen
. Dette er noe jeg kommer selv til å gjøre ..
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar