brøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
merrybye
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 09/05-2016 15:46

hallo! jeg har et stykke forran meg der det står "hva er størst av 3:4 og 4:5? der skulle man gange 3:4 med 5. og gange 4 med 4:5. kan noen forklare meg formelen på hvorfor det er sånn?
Lapskaus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 25/05-2016 16:57

Du gangar både talet over og under brøkstreken med same talet. Det kan du gjere fordi du ikkje faktisk endra på brøken. (altså at foreks. 1:2 er det samme som 2/4).

Altså hadde du 3/4, som du skulle gange med 5. Det gir 15/20. På same måte hadde du 4/5 som du skulle gange med 4. Då får du 16/20.

Det heite å finne felles nemner, du gjer talet under brøkstreken lik på begge brøkane. Her fekk vi 20 under begge brøkstrekane. Det er slik sett ingen formel. Som vi ser over får vi svara 15/20 og 16/20, og ettersom at 16 er større enn 15 er og 4:5 større enn 3:4.

Om du hadde hatt brøkane 1/2 og 2/3 hadde du gjort det same, multiplisert den første med 3 både oppe og nede og den andre med 2 både oppe og nede. Det gir 3/6 og 4/6 og vi ser igjen kva som er størst. Ettersom at 3/6 fortsatt er lik 1/2 har ikkje du gjort noko du ikkje har lov til å gjere med brøken. :)

Eg er dessverre verken lektor eller lærar men berre en stakkars elev som venta på at noken legge ut løsningsforslag til 1P eksamen, så kanskje det kjem noken andre med litt bedre pedagogiske evner enn meg som forklara det på en litt bedre måte om du ikkje forsto det. ^^,
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

merrybye skrev:hallo! jeg har et stykke forran meg der det står "hva er størst av 3:4 og 4:5? der skulle man gange 3:4 med 5. og gange 4 med 4:5. kan noen forklare meg formelen på hvorfor det er sånn?
Trikset her er vel å gjøre de om til desimaltall for å enklere se hva som er minst og hva som er størst. [tex]\frac34=0.75[/tex], mens [tex]\frac45=0.8[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar