Halogenerte alkaner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei, står fast på en oppgave: Det er tre halogenerte alkaner som har molekylformelen C2HF2Cl3. Tegn strukturformler for forbindelsene og sett navn på dem. Håper å få forklart dette her grundig ettersom jeg sliter med slike oppgaver.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:Hei, står fast på en oppgave: Det er tre halogenerte alkaner som har molekylformelen C2HF2Cl3. Tegn strukturformler for forbindelsene og sett navn på dem. Håper å få forklart dette her grundig ettersom jeg sliter med slike oppgaver.

Start med C-C bindingen og fyll opp de resterende bindingene på C-atomene. Prøv å skill de som ikke er identiske med hverandre. Et eksempel kan være:
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 12.39.41.png
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 12.39.41.png (10.35 kiB) Vist 2486 ganger
Gjest

Kjemikern skrev:
Gjest skrev:Hei, står fast på en oppgave: Det er tre halogenerte alkaner som har molekylformelen C2HF2Cl3. Tegn strukturformler for forbindelsene og sett navn på dem. Håper å få forklart dette her grundig ettersom jeg sliter med slike oppgaver.

Start med C-C bindingen og fyll opp de resterende bindingene på C-atomene. Prøv å skill de som ikke er identiske med hverandre. Et eksempel kan være:
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 12.39.41.png
Men, hvordan vet jeg hvor jeg skal plassere de forskjellige grunnstoffene rundt c- atomene?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:
Kjemikern skrev:
Gjest skrev:Hei, står fast på en oppgave: Det er tre halogenerte alkaner som har molekylformelen C2HF2Cl3. Tegn strukturformler for forbindelsene og sett navn på dem. Håper å få forklart dette her grundig ettersom jeg sliter med slike oppgaver.

Start med C-C bindingen og fyll opp de resterende bindingene på C-atomene. Prøv å skill de som ikke er identiske med hverandre. Et eksempel kan være:
Vedlegget Skjermbilde 2016-05-29 kl. 12.39.41.png er ikke lenger tilgjengelig.
Men, hvordan vet jeg hvor jeg skal plassere de forskjellige grunnstoffene rundt c- atomene?

Det er en isomer, du kan velge selv så lenge de ikke blir lik med de du allerede har tegnet. Her er den andre:
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 13.14.06.png
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 13.14.06.png (10.12 kiB) Vist 2482 ganger
Prøv å finn den tredje selv
Gjest

Men du sier jo at grunnstoffene kan være plassert hvor som helst så lenge de ikke blir lik med de man allerede har tegnet, men hvorfor er hydrogenet ditt plassert på det samme stedet i de to tegningene da?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:Men du sier jo at grunnstoffene kan være plassert hvor som helst så lenge de ikke blir lik med de man allerede har tegnet, men hvorfor er hydrogenet ditt plassert på det samme stedet i de to tegningene da?

Du må ikke se på hver atom, men hele molekylet. H-atomet kan stå akkurat der den fordi, endrer jeg en av sidekjedene vil vi få et nytt molekyl.

Det første jeg tegnet heter 2,2-diflour-1,1,1-trikloretan

Mens det andre jeg har tegnet er: 1,2-diflour-1,1,2-trikloretan.

Husk også at det er fri rotasjon. H atomet kunne like gjerne rotert 90 grader
aferese
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 05/10-2018 20:36

Kjemikern skrev:
Gjest skrev:Men du sier jo at grunnstoffene kan være plassert hvor som helst så lenge de ikke blir lik med de man allerede har tegnet, men hvorfor er hydrogenet ditt plassert på det samme stedet i de to tegningene da?

Du må ikke se på hver atom, men hele molekylet. H-atomet kan stå akkurat der den fordi, endrer jeg en av sidekjedene vil vi få et nytt molekyl.

Det første jeg tegnet heter 2,2-diflour-1,1,1-trikloretan

Mens det andre jeg har tegnet er: 1,2-diflour-1,1,2-trikloretan.

Husk også at det er fri rotasjon. H atomet kunne like gjerne rotert 90 grader
Sorry, vet det er gammel tråd, men sitter med samme oppgaven. Jeg har tegnet de ulike strukturene, men skjønner ikke helt navnsettingen. Jeg har skrevet 1,1-difluor-2,2,2-trikloretan f.eks. Hvorfor har klor lavere tall i dine svar? Skal det ikke være alfabetisk?
Svar