ln x m. eksponenter GeoGebra (R1)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
IngridC
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 03/06-2016 15:29

Hei,

Har noen likninger og ulikheter med ln x jeg skal løse i GeoGebra CAS. Jeg vet hvordan en bruker ln x og får til å skrive f eks "ln(x+xˆ2)".

Men jeg har noen oppgaver der det er type ln(x+1)ˆ2. Flere slike elementer inngår i likningene jeg skal løse.

Noen som vet hvordan dette kan skrives i CAS? Har prøvd ulike former for parantessetting, men på både eksakt og numerisk løsning får jeg bare "?" som svar.

I tillegg lurer jeg på hva elementet i det hele tatt betyr. Er det ln(x+1) som er i annen, eller er det kun (x+1) som er i annen?

På forhånd takk for svar :D
Sist redigert av IngridC den 03/06-2016 19:02, redigert 2 ganger totalt.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

$ln(x + 2)^2 = 2 ln(x + 2)$ vha. logaritmeregler.

$(ln(x+2))^2$ er det samme som $(ln(x + 2))(ln(x+2))$

Ut fra det du har skrevet inn så ser det ut som kinahatten din ikke blir gjenkjent av geogebra. Det korrekte symbolet er "^", og skal nok kunne skrives vha. ctrl + knappen til høyre for Å-knappen. Om ikke det går kan du bruke sett inn symbol-knappen i geogebra.
IngridC
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 03/06-2016 15:29

Fysikkmann97 skrev:$ln(x + 2)^2 = 2 ln(x + 2)$ vha. logaritmeregler.

$(ln(x+2))^2$ er det samme som $(ln(x + 2))(ln(x+2))$

Ut fra det du har skrevet inn så ser det ut som kinahatten din ikke blir gjenkjent av geogebra. Det korrekte symbolet er "^", og skal nok kunne skrives vha. ctrl + knappen til høyre for Å-knappen. Om ikke det går kan du bruke sett inn symbol-knappen i geogebra.
Takk for svar! Fant ut av det når jeg bare ble minnet på logaritmereglene.
Svar