Vekstfart...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei! Har problemer med en oppgave i 2MX.

Høyden h til ei gran øker med tida t slik figuren viser.

Figuren ser omtrent slik ut: ( x-aksen t = ant. år og y-aksen h = ant. meter. Kurven starter i origo, etter 5 år er treet ca. 1 m, 15 år ca. 4m, 25 år ca. 10m, 35 år ca. 16m, 50 år ca. 21m.) (Kurven ser nesten ut som integraltegnet [itgl][/itgl] tiltet mot høyre :? )

Finn vekstfarten av grana etter 5 år, 20 år, 40 år og 50 år. Gjør det ved å tegne tangenter og finn stigningstallet til tangentene.

Hvordan tegner jeg tangentene? Jeg kan jo ikke bare tegne inn 4 rette streker hvor som helst.
Det er dette med tangenten jeg har problemer med, det andre tror jeg at jeg skal klare, bare jeg får vite hvordan jeg skal tegne inn tangentene.

:D
Gjest

du må jo tegne inn tangentene i punktene 1 år, 5 år osv. og så regner du ut stigningstallet til disse tangentene. evt. kan du se på en senere oppgave som skal være nesten lik, bare at du får funksjonen. da kan du bruke denne funksjonen og derivere. :shock:
Svar