Fagvalg

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
nyher

Hei går i VG1 og prøver å velge hvilke fag jeg burde ha: noen tips??

tenker realfagsretningen:

Fysikk 1 ?

Biologi 1 ?

Geofag 1 ?

Kjemi 1 ?

Matte R1 *

Usikker på hva jeg burde velge; skal iallefall ha (*), men er usikker på de 3 andre.
Dette er også litt relevant med hvilke fag jeg burde gå videre med i 3 klasse, hva er de enkleste fagene?



Biologi 2

Fysikk 2?

Geofag 2?

Kjemi 2?

Matematikk R2 *

Skal som sagt ha * i 3 klasse og.


fikk 5 i 1t og naturfag, så vet ikke hva jeg burde velge,,, hvilke fag er lettest å oppnå god karakter i ? og som er mest relevant til en utdanning? (du er mest foreberedt) har ikke bestemt meg enda for hva jeg skal bli..


takk på forhånd!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

nyher skrev:Hei går i VG1 og prøver å velge hvilke fag jeg burde ha: noen tips??

tenker realfagsretningen:

Fysikk 1 ?

Biologi 1 ?

Geofag 1 ?

Kjemi 1 ?

Matte R1 *

Usikker på hva jeg burde velge; skal iallefall ha (*), men er usikker på de 3 andre.
Dette er også litt relevant med hvilke fag jeg burde gå videre med i 3 klasse, hva er de enkleste fagene?



Biologi 2

Fysikk 2?

Geofag 2?

Kjemi 2?

Matematikk R2 *

Skal som sagt ha * i 3 klasse og.


fikk 5 i 1t og naturfag, så vet ikke hva jeg burde velge,,, hvilke fag er lettest å oppnå god karakter i ? og som er mest relevant til en utdanning? (du er mest foreberedt) har ikke bestemt meg enda for hva jeg skal bli..


takk på forhånd!

R1(S1+S2) Fysikk 1, Kjemi 1 og Kjemi 2 åpner mange dører.

Dersom du ønsker å gå integrert sivilingeniør må du ha R2.

Jeg har hørt at biologi 1 er ikke veldig vanskelig å få en god karakter i, da det eneste du gjør er å pugge stoffet. Biologi 2 har jeg derimot hørt er litt mer ille.

Fysikk 1 er relativt greit dersom du er flink i matematikk(Anbefales å ta sammen med R1, men er ikke nødvendig).

Kjemi 1 er heller ikke så vanskelig. Kjemi 2 er litt mer utfordrende.
nyher

har hørt fra folk at kjemi 1 og fysikk 1 er veldig vanskelig.... og at noen sier at kjemi 2 og fysikk 2 er de vanskeligste realfagene?


Tenker i såfall da

R1, Biologi 1, GEOFAG + X

er veldig usikker på fagvalg ,,,, er redd jeg kommer til åangre på fagvalget jeg skal ta
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg har personlig toppkarakter i både FY1 + 2. Det kan jeg nok si hadde vært praktisk umulig i kjemi, da jeg ikke har forståelse for det. Fysikk går ut på å beskrive naturen med matematikk, mens kjemi mer ser på stoffer sine egenskaper, redoksreaksjoner osv. Biologi har jeg lite kunnskap om, og var ikke mulig å velge på min skole. Har dog fått inntrykk av at det er det realfaget som krever mest pugging, og mindre matte. Matten er vel ganske enkel i kjemien også.

Når det kommer til fysikk derimot, så er det regning med både integral, vektorer og derivasjon. Det er en stor fordel å beherske algebraen som blir brukt i 1T. I FY1 er det for det meste manipulering av likninger.

Jeg mener ikke at du bør ta fysikk bare fordi jeg har det, men ikke noen av de andre fagene. Du bør velge det som interesserer deg mest, da det kan være vanskelig å oppnå gode karakterer i et fag du hverken forstår, eller har noe interesse for.
Gjest

vet ikke hva jeg har egentlig interesse for; naturfag i vg1 gikk greit med en 5'er. gjorde d like bra på alle kapitlene, har bare hørt fæle ting om fysikk og kjemi så jeg vet ikke heilt
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:vet ikke hva jeg har egentlig interesse for; naturfag i vg1 gikk greit med en 5'er. gjorde d like bra på alle kapitlene, har bare hørt fæle ting om fysikk og kjemi så jeg vet ikke heilt
Velg fag du kan få bruk for senere i livet, og ikke de som er "enklest". Da kan du like godt gå for samfunnsfag :roll:
Geofag kan du generelt "drite" i å ta, med mindre dette er noe som interesserer deg veldig.
Mange studier krever matte, så R1+R2 er lurt å ha.
Få/ingen studier krever biologi, så det er ikke nødvendig å ta sånn egentlig. Tok biologi selv, og det er enkelt å oppnå gode karakterer. Fikk 6 i bio 1 uten no særlig innsats og får 5 i bio 2 i år. Bio 2 er litt vanskeligere, men ikke veldig. Med litt innsats burde 6ern være innenfor rekkevidde. Ett puggefag, enkelt og greit.
Fysikk 1 kreves av de fleste, om ikke alle, ingeniørstudiene, så fysikk 1 burde du ha. Det er som fysikkmann97 sier mye manipulering av formler. Fysikk 2 synes jeg er litt vanskelig, men det er lurt å ha om du vil bli ingeniør.
Kjemi kan jeg ikke si så mye om, men det er relevant ift til og kreves av en del studier det også. Kjemi 2 har jeg hørt er ordentlig vanskelig, men det er nok litt individuelt.
Selv om det høres ut som galskap, så ville jeg rådet deg til å ta alle realfagene i vg2, så du kan ta ett mindre i vg3. Nivå 1 fag er generelt mye lettere enn nivå 2 fag, og det er MYE å gjøre i vg3. Skulle det derimot gå skeis i vg2, så kan du fortsatt ta 3 fag i vg3 og stryke ett fra vg2. Det er opp til deg da. Litt mer jobb i vg2 mot en del mer frihet i vg3.

Om du vil gå den vanlige veien så ville jeg tatt kjemi, biologi, fysikk og matte vg2, og fysikk 2, R2 og kjemi 2 vg3.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Dolandyret skrev:Velg fag du kan få bruk for senere i livet, og ikke de som er "enklest". Da kan du like godt gå for samfunnsfag :roll:
Hør hør!
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Gjest skrev:vet ikke hva jeg har egentlig interesse for; naturfag i vg1 gikk greit med en 5'er. gjorde d like bra på alle kapitlene, har bare hørt fæle ting om fysikk og kjemi så jeg vet ikke heilt
Fysikk og kjemi er ikke så ille, bare du jobber godt, men hvis du ikke er interessert i fagene så kan det fort bli kjedelig. Du må tenke på hvilke fag du vil trives med å ta, ikke bare på hva som er nyttig videre eller hva som er enklest.

Hvis du syntes naturfag var et artig fag generelt kan du jo tenke på å ta R1 sammen med fysikk og kjemi og biologi i andre klasse, og så se hva du liker best og ta det i tredje. Som de har sagt tidligere er det mange studium som krever kjemi 2, og noen få som krever R2, men jeg tror ikke noen krever biologi eller fysikk 2.

Likte du det dere hadde om bergarter i geografi? Hvis du syntes det er interessant kan geofag være et bra valg, ellers blir det kanskje kjedelig.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Fysikkmann97 skrev:Jeg har personlig toppkarakter i både FY1 + 2. Det kan jeg nok si hadde vært praktisk umulig i kjemi, da jeg ikke har forståelse for det. Fysikk går ut på å beskrive naturen med matematikk, mens kjemi mer ser på stoffer sine egenskaper, redoksreaksjoner osv. Biologi har jeg lite kunnskap om, og var ikke mulig å velge på min skole. Har dog fått inntrykk av at det er det realfaget som krever mest pugging, og mindre matte. Matten er vel ganske enkel i kjemien også.

Når det kommer til fysikk derimot, så er det regning med både integral, vektorer og derivasjon. Det er en stor fordel å beherske algebraen som blir brukt i 1T. I FY1 er det for det meste manipulering av likninger.

Jeg mener ikke at du bør ta fysikk bare fordi jeg har det, men ikke noen av de andre fagene. Du bør velge det som interesserer deg mest, da det kan være vanskelig å oppnå gode karakterer i et fag du hverken forstår, eller har noe interesse for.
Kjemi tar uten tvil for seg en god del matematikk. Man trenger å beherske matematikk i både kjemi 1 og 2, spesielt i kjemi 1 fordi beregninger utgjør den aller største tyngden. Her er det nok å nevne bare støkiometri, syrer og baser, likevekter, entropi og entalpi, som utgjør en ganske stor del av læreplanen og som så og si baserer seg på beregninger hele veien + tolkning av kjemikunnskaper man lærer underveis selvsagt.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Nå har jeg som sagt ikke selv hatt kjemi, men så klart krever det nok en del algebra og usikkerhetsregning. Det jeg tenkte på er de temaene som er mer sentralt i den realfaglige matten, som vektorer, integralregning og derivasjon. Det er vel ikke noe som er direkte krav? Enkelte i klassen min tok f.eks kjemi 2 isteden for S2. Ikke at S2 bidrar nevneverdig med mattekunnskapene som kreves.
Svar