Ta opp T-matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
stivilie

Hei!

Fikk 4 i T-matte i 1. klasse og skal ta det opp igjen til høsten.
Er det sånn at jeg må ha både skriftlig og muntlig eksamen? Si hvis jeg da får 5 på skriftlig og 6 på muntlig (Noe som er mulig siden jeg fikk 6 i R1 matte), er det sånn at jeg får karakteren 5,5 (snittet) eller får jeg begge to?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Det er kun en eksamen og den er skriftlig
stivilie

Kjemikern skrev:Det er kun en eksamen og den er skriftlig
Gjelder det selv om jeg ikke hadde eksamen? Jeg fikk 4 som standpunktkarakter, hadde ikke 1T eksamen
Gjest

stivilie skrev:
Kjemikern skrev:Det er kun en eksamen og den er skriftlig
Gjelder det selv om jeg ikke hadde eksamen? Jeg fikk 4 som standpunktkarakter, hadde ikke 1T eksamen
Ja
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stivilie skrev:
Kjemikern skrev:Det er kun en eksamen og den er skriftlig
Gjelder det selv om jeg ikke hadde eksamen? Jeg fikk 4 som standpunktkarakter, hadde ikke 1T eksamen
Ja. Det er kun én eksamen, og den er skriftlig.
Hvorfor ikke erstatte 1T med 1P? Lettere å få 6 på 1P enn på 1T.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Støtter Dolandyret. F.eks. så er dette et utdrag fra forhåndssensuren av 1T-eksamen:

"Noen sensorer kommenterer at det er få elever som oppnår karakterene 5 og 6. Det er likevel bare noen få som mener at karaktergrensene bør endres. Karaktergrensene fra sensorveiledningen endres ikke, men vi understreker at grensene er veiledende og at en helhetsvurdering av besvarelser som ligger i «grenseland» mellom to karaterer er viktig."

16.1 % fikk seks eller fem av de besvarelsene som kom med i forhåndssensuren. Vil anbefale å ta 1P. Billigere er det også.
al-haytam
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 23/08-2014 22:41

stivilie skrev:Hei!

Fikk 4 i T-matte i 1. klasse og skal ta det opp igjen til høsten.
Er det sånn at jeg må ha både skriftlig og muntlig eksamen? Si hvis jeg da får 5 på skriftlig og 6 på muntlig (Noe som er mulig siden jeg fikk 6 i R1 matte), er det sånn at jeg får karakteren 5,5 (snittet) eller får jeg begge to?
Du tar bare en skriftlig eksamen som erstatter standpunkt. Anbefaler at du tar 1t enn 1p, selv om enkelte har anbefalt 1P. Mye enklere og man slipper rare spørsmål som dukker opp i P og S-matte
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen. Albert Einsten.
Spiderman98
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 03/04-2016 12:42

Jeg tenker at 1T er bedre å ta opp en 1p, ettersom det er nytt stoff du må lære fra 1p. Eller hva tenker dere?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er argumenter både for og mot, det er klart.

Om du tar 1P så må du lære deg økonomidelen og noe excel. Resten skal egentlig være kjent fra tidligere. Jeg regnet 3-4 eksamenssett før jeg hadde den for å bli kjent med hvordan den var lagt opp. Om du tar 1T så kan du jo det meste, men nå vet jeg ikke om du har 6 til standpunkt eller ikke. Eksamenskarakteren er som kjent noe dårligere enn standpunkt, men iom. at du har R1 så kan det nok være godt nok.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Er argumenter både for og mot, det er klart.

Om du tar 1P så må du lære deg økonomidelen og noe excel. Resten skal egentlig være kjent fra tidligere. Jeg regnet 3-4 eksamenssett før jeg hadde den for å bli kjent med hvordan den var lagt opp. Om du tar 1T så kan du jo det meste, men nå vet jeg ikke om du har 6 til standpunkt eller ikke. Eksamenskarakteren er som kjent noe dårligere enn standpunkt, men iom. at du har R1 så kan det nok være godt nok.
Trådstarter fikk 4 i standpunkt og det er faktisk ikke slik at eksamenskarakteren er dårligere enn standpunkt. Faktisk så er det "kun" 50% som får dårligere på eksamen http://www.udir.no/PageFiles/79637/Stat ... anguage=no
stivilie

Hei, og takk for alle svar! I og med at jeg har hatt R1 i år og det gikk så bra som det gikk, er det ikke aktuelt for meg å ta 1P istedenfor 1T pga alt jeg må lære meg som jeg ikke har hatt før. 1T ligner jo mye mer på R1 enn det 1P gjør, så tror det passer bedre! Fult klar over at 1P er lettere enn 1T, men det er også en annen type matte enn det jeg har hatt nå i 2 år...
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stivilie skrev:Hei, og takk for alle svar! I og med at jeg har hatt R1 i år og det gikk så bra som det gikk, er det ikke aktuelt for meg å ta 1P istedenfor 1T pga alt jeg må lære meg som jeg ikke har hatt før. 1T ligner jo mye mer på R1 enn det 1P gjør, så tror det passer bedre! Fult klar over at 1P er lettere enn 1T, men det er også en annen type matte enn det jeg har hatt nå i 2 år...
Det samme tenkte jeg også, men det er ikke så mye nytt i 1P. Litt enkel prosentregning, konsumprisindeks etc. og bittelitt enkel excel.
Det som er med 1T er at det ofte er med en vanskelig oppgave eller to, og da ryker toppkarakteren fort om en setter seg fast.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar