Muntlig eksamen i R2 matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Amondijm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 21/05-2014 18:52

Hei!

Jeg kom opp i matte. Og trakk funksjoner. Jeg fikk oppgave 2 (del 2) fra skriftlig eksamen i vår. Jeg trenger litt hjelp til å få forklaring på oppgaven. Har dere noen tips til hva som kan være oppfølgningsspørsmål?

Takk på forhånd :D
Grautus
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 23/04-2015 10:20

Hei Amondijm.
Oppgave a) Finn minimums- og maksimumsverdiene (topp- og bunnpunktene) for D over definisjonsområdet 0≤t≤365. (I oppgaven ser vi for oss D(t) i koordinatsystemet med t langs x-aksen.)
Dette gjør du i Geogebra ved å taste inn:
6.63*sin(0.0172x-1.39)+12.5
Da får du funksjonen D beskrevet som "f(x)" i Geogebra.
Bruk geogebra-funksjonen "Funksjonsanalyse" og klikk på f(x) for å la Geogebra finne nullpunktene til f(x). "Funksjonsanalyse"-funksjonen finner du på verktøylinja over grafikkfeltet, finn ABC-bildet, klikk på den lille pila nederst til høyre på ABC-bildet og klikk "Funksjonanalyse".

b) Har du brukt Geogebra til å løse a), har du allerede tegnet grafen, og dermed gjort b).

c) Skriv inn i Geogebra:
y=14
Dette vil lage en horisontal linje. Finn krysningspunktene/skjæringspunktene mellom D og den horisontale linja du lagde. Svaret på oppgaven er x-koordinatene til krysningspunktene.

d) Deriver f(x) = D(t) ved å skrive inn:
f'(x)
Bruk funksjonsanalyse til å finne topppunktet til f'(x) = D'(t). Dette punktet er et av vendepunktene til D. Her øker daglengden mest (og ved det andre vendepunktet til D, som er bunnpunktet til D' avtar daglengden mest). Finn y-verdien til som toppunktet til D'. Dette viser hvor stor endringen i D er her. Svaret på d) skal være ca 0,114.

Prøv å løse oppgaven selv, hvis du står fast hjelper jeg deg.

Jeg har ikke hatt muntlig i R2, men jeg kan se for meg at mulige oppfølgningsspørsmål kan være:
-Hvilken dag er den lengste i Bergen?
-Hva kalles punktet hos D(t) der dagslengden øker mest? Hva skjer med stigningen hos D(t) idet t passerer dette punktet?
-Er D(t) et eksempel på harmonisk eller dempet svingning?
-Hva er amplituden til D? Hva er perioden? Er D faseforskøvet, og i så fall: hvor stor er faseforskyvningen til D?
-Hvor ligger likevektslinja til D?
-Hvilken trigonometrisk funksjon finner vi i D' ? Hva med i D'' ?

Prøv å finne disse svarene. Står du fast er det bare å spørre.
Svar