Har søkt realfagsstudie - 5 år siden jeg hadde matematikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Forsvareet

Hei!

Jeg er en 23 år gammel gutt(mann?) som etter noen år i Forsvaret etter vgs, endelig har tenkt å studere til høsten. Jeg har søkt diverse realfagsstudier rundt om(i hovedsak fysikk og mekanikk, da jeg synes det virker veldig interessant). Saken er at jeg ikke har hatt matematikk siden vg2, altså 5 år siden. På vg2 hadde jeg matematikk R1 og fikk karakteren 4. Det skal sies at jeg ikke likte matematikk på vgs(derfor jeg ikke tok R2) og jobbet relativt lite med faget. Siden det er 5 år siden jeg hadde R1, så har jeg egentlig glemt det meste. Jeg vil påstå at jeg ville hatt problemer med å stå på vårens R1 eksamen(uten at jeg har sett den) hvis jeg hadde fått den i fanget nå. Jeg går også egentlig rett fra jobb til studier, da jeg jobber helt frem til August når skolen starter, og vil derfor ikke ha mye tid til å repetere R1/R2 før skolestart.

Jeg ser på UiO sine sider at de ikke har R2 som krav, men at det er sterkt anbefalt med R2-forkunnskaper til fag som MAT1100 kalkulus, som visstnok bygger videre på elementer man lærer i R2. Jeg har relativt lite tid til å lese meg opp på R2 nå frem til skolestart pga jobb som sagt, men ser at UiO kjører forkurs i starten av August som jeg kan være med på. Tror dere forkurset vil være tilstrekkelig til at jeg kommer "ajour"? Og er det realistisk at jeg kan klare et slikt studium når det er så lenge siden jeg hadde matematikk?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

At du vil klare studiet med hard jobbing tviler jeg ikke på =) Men det forutsetter at du er motivert og jobber hardt under studiene. Forkurset (Merk jeg har bare vært veileder på NTNU under tilsvarende forkurs) er en oppsumering av det mest grunnleggende i R2 pensumet. Det er altså ingen erstatning for R2. Når det er sagt begynner mattefagene som regel med en uke kort oppsumering av R2, før de går grundigere innover i pensum. Du vil nok føle at du vil ligge bakpå stort sett hele semesteret, men ved jevn jobbing vil du nok helt fint komme ajour til eksamen. Bare ikke forvent å få en myk overgang.

Selv om du jobber ville jeg anbefalt deg å kjøpe Kalkulus av tom lindstrøm. Har du litt tid en kveld eller to i uken vil dette være uvurdelig. Som nevnt trenger du ikke dette, men det kan være demotiverende å føle at en hele tiden ligger bakpå.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
forsvareet

Nebuchadnezzar skrev:At du vil klare studiet med hard jobbing tviler jeg ikke på =) Men det forutsetter at du er motivert og jobber hardt under studiene. Forkurset (Merk jeg har bare vært veileder på NTNU under tilsvarende forkurs) er en oppsumering av det mest grunnleggende i R2 pensumet. Det er altså ingen erstatning for R2. Når det er sagt begynner mattefagene som regel med en uke kort oppsumering av R2, før de går grundigere innover i pensum. Du vil nok føle at du vil ligge bakpå stort sett hele semesteret, men ved jevn jobbing vil du nok helt fint komme ajour til eksamen. Bare ikke forvent å få en myk overgang.

Selv om du jobber ville jeg anbefalt deg å kjøpe Kalkulus av tom lindstrøm. Har du litt tid en kveld eller to i uken vil dette være uvurdelig. Som nevnt trenger du ikke dette, men det kan være demotiverende å føle at en hele tiden ligger bakpå.
Takk for tipset, spesielt angående Kalkulus av Tom Lindstrøm! Boken skal jeg jo bruke under mat1100 kalkulus uansett, så kan like gjerne bare bli kjent med den først som sist. Det er ikke sikkert jeg får jobbet noe veldig mye med den, men bare det å gjøre seg kjent med nye uttrykk etc vil jo hjelpe litt uansett.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

R2 er ikke et krav, nei, men tror det skal bli det.

Uten solid grunnlag fra R1 og R2 kommer du til å få deg en veldig stor utfordring. Definitivt ikke umulig, men du må nok belage deg på en god del ekstrajobbing første semester om du har tenkt å gjøre det bedre enn ståkarakter, noe jeg antar og håper ettersom du skal studere realfag og matematikk da blir en stor del av hverdagen din.

Nebuchadnezzar anbefaler deg Kalkulus av Lindstrøm. I forordet til den boken skriver Lindstrøm tydelig at boken forutsetter full fordypning i VGS matematikk og at om det er en stund siden sist, anbefales det å friske opp matematikkunnskapene først. Det samme gjelder studiet. Det forutsettes mer eller mindre at du kan R1/R2 til fingerspissene.

Jeg tror heller at den boken vil skremme deg mer enn å motivere deg.

I en annen tråd ble boken "Skolematematikk - Kort og Godt" av Arne Hole anbefalt. Den er på knappe 200 sider og skal visst dekke VGS matematikk kort og godt. Tror jeg ville i det minste forsøkt å pløyet meg gjennom den i løpet av sommeren. Det burde du greie om du ikke jobber sykt mye da. :)
forsvareet

Johan Nes skrev:R2 er ikke et krav, nei, men tror det skal bli det.

Uten solid grunnlag fra R1 og R2 kommer du til å få deg en veldig stor utfordring. Definitivt ikke umulig, men du må nok belage deg på en god del ekstrajobbing første semester om du har tenkt å gjøre det bedre enn ståkarakter, noe jeg antar og håper ettersom du skal studere realfag og matematikk da blir en stor del av hverdagen din.

Nebuchadnezzar anbefaler deg Kalkulus av Lindstrøm. I forordet til den boken skriver Lindstrøm tydelig at boken forutsetter full fordypning i VGS matematikk og at om det er en stund siden sist, anbefales det å friske opp matematikkunnskapene først. Det samme gjelder studiet. Det forutsettes mer eller mindre at du kan R1/R2 til fingerspissene.

Jeg tror heller at den boken vil skremme deg mer enn å motivere deg.

I en annen tråd ble boken "Skolematematikk - Kort og Godt" av Arne Hole anbefalt. Den er på knappe 200 sider og skal visst dekke VGS matematikk kort og godt. Tror jeg ville i det minste forsøkt å pløyet meg gjennom den i løpet av sommeren. Det burde du greie om du ikke jobber sykt mye da. :)
Har hørt at R2 blir krav fra 2018/2019, og det er vel en god grunn til det regner jeg med, hehe.

Ordnet meg faktisk en R2 bok i går av en kollega, som tok R2 som privatist for et par år siden. Jeg har hatt fri i dag, men stod opp tidlig for å se over pensum og regne litt. Så langt har det faktisk gått overraskende bra. Jeg har bare "skumlest" og regnet litt på de enklere oppgavene i hvert kapittel, da jeg vil prøve å skaffe meg en oversikt over hva som må repeteres. Integrasjon og vektorregning i rommet gikk veldig greit, og jeg føler jeg har forstått essensen i bevisregning og radianer også. Har en liten pause nå, men differensialligninger venter etterpå.

Jeg ble egentlig litt motivert nå, siden det gikk bedre enn ventet. Jeg husker "alle" gruet seg til R2 da jeg gikk på vgs, og man fikk høre historier om hvor vanskelig det var. Jeg synes det går veldig greit så langt, men har som sagt ikke regnet på de vanskeligste oppgavene i hvert kapitell enda, så det kan hende jeg endrer oppfatning snart, hehe.
Johan-Nes

Hørest ut som om du tar ting raskt! Det lover godt! :)

Tror ikke differensiallikninger er det viktigste, men kjør på om du orker.

For min del var trigonometri vanskeligst. Ganske greit å få inn en god forståelse av konseptene der. Lære enhetssirkelen. Derivasjon og integrasjon av trigonometriske funksjoner. osv.

Generelt er integrasjon og derivasjon veldig viktig. :)
Svar