likningsett

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Lydintensiteten minker som 1 / r2. Vi måler 100 dB I avstanden r=5. Hva måler vi når vi har r=1?
Slik prøvde jeg ::
Jeg satte opp et likningsett:

K × 1/5^2 = 100

K × 1/1^2 = x

Problemet jeg sliter med er hvordan jeg skal løse dette liknigsettet, får feil svar hele tiden. / oppgaven
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Utifra den informasjonen du har gitt oss så trenger du ikke å bruke likningsett. Gang den øverste likningen med 25 på begge sider så får du at k=2500 dersom k skal være i desibel. Stemmer det?
Gjest

Fasiten sier at svaret er 114 dB, det svaret kommer jeg ikke fram til :?
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Høres ut som det må være noe mer informasjon i det tilfellet, hvis utrykket for funksjonen er y=K*(1/r^2)
Gjest

I oppgavene tidligere står det at lydstyrken L I desibel er gitt ved L= 10 lg I + 120, der I er intensiteten til lyden målt I W/m^2
Jeg tenkte at man ikke trengte denne informasjonen for å løse oppgaven
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Hvis lydintensiteten øker 25x, så er forholdet 10* log (5^2:1^2)=+14,0 dB. Du må være sikker på at du har klare definisjoner på lydintensitet og lydstyrke. Intensitet er vanligvis W/m2. Hva er lydstyrke?

Intensiteten I er kvadratet av lydtrykk p, og hvis du tar kvadratet utenfor logaritmen blir det I= 20* log (p/p0). Kanskje det bare er et definisjonsproblem.
Svar