Formel hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei, kan noen hjelpe meg med to formler jeg sliter med å forstå. Har ikke lært noe om dette hittil så skjønner ikke hvorfor jeg får denne oppgaven, hadde vært fint om dere viser hele utregningen slik at jeg kan forstå det ordentlig.

Finn t når:
1) q = 1/2 bt^2 (Fasit: t = ± √(2q/b)
2) q = a/t^2 (Fasit: t = ± √(a/q)

Takk på forhånd!
Gjest

Bare til informasjon, så skjønner jeg hvorfor de blir oppstilt slik de gjør, men hvor kommer disse symbolene fra: √ , ± ? Det jeg ikke skjønner, og vet ikke hva det siste symbolet der betyr engang.. Dette er 1p matte om noen lurer, så er ikke så flink enda :roll:
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Nummer 1

[tex]q=\frac{1}{2} \cdot bt^{2}[/tex]

[tex]2q=1 \cdot bt^{2}[/tex] ...ganger med 2 på begge sider

[tex]\frac{2q}{b}= t^{2}[/tex] ...deler med b på begge sider

[tex]\sqrt{t^{2}} = \pm \sqrt{\frac{2q}{b}}[/tex] ...flytter [tex]t[/tex] til venstre side og tar kvadratroten på begge sider

[tex]t = \pm \sqrt{\frac{2q}{b}}[/tex] ...kvadratroten av [tex]t^{2}[/tex] er det samme som [tex]t[/tex]

Grunnen til at vi får [tex]\pm[/tex], pluss/minus, er fordi vi tar kvadratroten.
Det dette tegnet forteller er at det uttrykket vi har fått på høyre side både kan ha positiv og negativ fortegn.

Nummer 2
Nå som du har fått fremgangsmåten på den første kan du prøve deg fram på nummer 2 :)
Svar