trenger hjelp med 1p matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei! Går på videregående, og tar 1p som privatist, holder på med en oppgave som er vanskelig. Har ingen lærer som kan hjelpe for øyeblikket, så hadde satt pris på full utregning og forklaring slik at jeg skjønner :)

Avstanden fra midten av jorda til midten av månen er 3,84 * 10^8 m. Måneradien er 1740 km, og jordradien er 6371 km.

a) Vi sender et lyssignal med farten v = 3,0 * 10^8 m/s fra jordoverflata til månen. Hvor lang tid går det før signalet kommer tilbake etter å ha blitt reflektert?

b) Tenk deg at du reiser til månen. Farten er 1000 m/s. Hvor lang tid tar turen? Gi svaret i en passende enhet.

Fasit:
a) 2,51 s
b) 4 døgn 8 h 25 min
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hadde satt pris på om du viser litt av hva du har prøvd selv.

Vi prøver generelt å IKKE gi fullt løsningsforslag på rappen, men vi hjelper deg gjerne på vei.

a) Hva er avstanden fra lyskilden til overflaten av månen? Dette kan regnes ut ved å tenke på avstanden mellom jordas og månens sentrum, minus summen av deres radier.
Bilde
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Hei! Går på videregående, og tar 1p som privatist, holder på med en oppgave som er vanskelig. Har ingen lærer som kan hjelpe for øyeblikket, så hadde satt pris på full utregning og forklaring slik at jeg skjønner :)

Avstanden fra midten av jorda til midten av månen er 3,84 * 10^8 m. Måneradien er 1740 km, og jordradien er 6371 km.

a) Vi sender et lyssignal med farten v = 3,0 * 10^8 m/s fra jordoverflata til månen. Hvor lang tid går det før signalet kommer tilbake etter å ha blitt reflektert?

b) Tenk deg at du reiser til månen. Farten er 1000 m/s. Hvor lang tid tar turen? Gi svaret i en passende enhet.

Fasit:
a) 2,51 s
b) 4 døgn 8 h 25 min
Avstanden du skal regne med her er [tex]3.84*10^8km-1740km-6371km[/tex] siden avstanden oppgitt er fra midten av jorda til midten av månen. Avstanden lyset reiser er kun mellom overflatene.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Aleks855 skrev:Hadde satt pris på om du viser litt av hva du har prøvd selv.

Vi prøver generelt å IKKE gi fullt løsningsforslag på rappen, men vi hjelper deg gjerne på vei.

a) Hva er avstanden fra lyskilden til overflaten av månen? Dette kan regnes ut ved å tenke på avstanden mellom jordas og månens sentrum, minus summen av deres radier.
Jeg vet det, men er flere som er så snille at de gjør det når man står helt bom fast. Er ikke sånn at jeg ønsker å spørre om hjelp, men når jeg ikke har noen lærer som kan hjelpe meg og jeg er avhengig av toppkarakter i matte så satser jeg så klart på å få hjelp her. Trenger i grunn ikke svaret, bare jeg får en forklaring slik at jeg skjønner det og kan klare det selv neste gang. Blir ikke annet enn inspirert når jeg ser hvor flink andre er som kan løse ting jeg står fast med, og det står jeg i stor respekt av. Om du lurte, så har jeg prøvd masse selv, men fikk feil svar i forhold til fasit. Søkte opp oppgaven fra tidligere forum, men det var feil svar der og :)
Gjest

Dolandyret skrev:
Gjest skrev:Hei! Går på videregående, og tar 1p som privatist, holder på med en oppgave som er vanskelig. Har ingen lærer som kan hjelpe for øyeblikket, så hadde satt pris på full utregning og forklaring slik at jeg skjønner :)

Avstanden fra midten av jorda til midten av månen er 3,84 * 10^8 m. Måneradien er 1740 km, og jordradien er 6371 km.

a) Vi sender et lyssignal med farten v = 3,0 * 10^8 m/s fra jordoverflata til månen. Hvor lang tid går det før signalet kommer tilbake etter å ha blitt reflektert?

b) Tenk deg at du reiser til månen. Farten er 1000 m/s. Hvor lang tid tar turen? Gi svaret i en passende enhet.

Fasit:
a) 2,51 s
b) 4 døgn 8 h 25 min
Avstanden du skal regne med her er [tex]3.84*10^8km-1740km-6371km[/tex] siden avstanden oppgitt er fra midten av jorda til midten av månen. Avstanden lyset reiser er kun mellom overflatene.
Får feil svar.. Etter å ha trekt fra radien av månen og jorda fra avstanden, får jeg den korrekte avstanden mellom overflate til overflate sant? Så går jeg ut fra trekantformelen, hvor t = s/v, når jeg setter inn tallene i formelen får jeg svaret 1,27 s. Fasiten er jo 2,51 s, så hva er det jeg overser/gjør feil?
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Må seg meg enig med Aleks her, det blir mye lettere å se hvor misforståelsen din oppstår om du viser utregningen.

La oss prøve å finne ut av hvor feilen oppstår:
Du sier at du får [tex]1.27?[/tex]
Hint 1:
Avstanden fra sentrum av jorda til sentrum av månen er oppgitt i [tex]m[/tex]. Imens avstanden fra sentrum til overflaten for hver av dem er oppgitt i [tex]km[/tex].
Siden farten også er oppgitt i [tex]m/s[/tex], vil det letteste være å gjøre om [tex]1740 km[/tex] og [tex]6371 km[/tex] til meter før du trekker fra.
Hint 2:
Har du husket å ta hensyn til at lyset skal både frem og tilbake? Dobbel avstand.

Og ja, [tex]t=\frac{s}{v}[/tex] er riktig formel å bruke her.
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

b)

Hint 1
Du skal fortsatt reise fra overflaten av jorden til overflaten av månen. Så du må trekke fra de ekstra [tex]km[/tex].
Hint 2
Denne gangen skal du bare reise én vei.
Hint 3
Når du har funnet den riktige avstanden, så bruker du formelen den samme formelen fra forrige oppgave.
Svaret du nå har fått er i sekunder, og du må nå gjøre om først fra sekunder til dager, så fra dager til timer og til slutt timer til minutter.
Hint 4
Det er [tex]60 \cdot 60 \cdot 24[/tex] sekunder i ett døgn. (60 sekunder i ett minutt, 60 minutter i 1 time, 24 timer i døgnet).
Svar