R1 - omforming av logaritme ligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Ado

Hei, jeg fikk i oppgave i en prøve å omforme (5^3)*((x/5)^ln(x)+2)=x^3 til (ln(x)-ln(5))*(ln(x)-1). Jeg startet med å gjøre omformingen til ((ln(x))^2)-ln(x)-(ln(x)*ln(5)+ln(5) og regnet meg deretter fram til dette med det originale regnestykket. Dette var tydeligvis ikke lov, og jeg sitter her med regnestykket ((ln(x))^2)-ln(x)-(ln(x)*ln(5)+ln(5) uten framgang. Noen som vet hva jeg kan gjøre?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Ado skrev:Hei, jeg fikk i oppgave i en prøve å omforme (5^3)*((x/5)^ln(x)+2)=x^3 til (ln(x)-ln(5))*(ln(x)-1). Jeg startet med å gjøre omformingen til ((ln(x))^2)-ln(x)-(ln(x)*ln(5)+ln(5) og regnet meg deretter fram til dette med det originale regnestykket. Dette var tydeligvis ikke lov, og jeg sitter her med regnestykket ((ln(x))^2)-ln(x)-(ln(x)*ln(5)+ln(5) uten framgang. Noen som vet hva jeg kan gjøre?
Altså: [tex]5^3*(\frac{x}{5}^{lnx}+2)=x^3[/tex]?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Ado

2 tallet er også opphøyd i grunntallet (x/5), er kanskje ikke så god med paranteser jeg c:
Ado

[tex]5^{3}*(\frac{x}{5})^{ln(x)+2}=x^{3}[/tex]
madfro
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 08/03-2016 13:19

Hei,

Jeg antar at du ønsker å løse likningen for x, og ikke bare skrive om.

Dersom du deler på [tex]5^3[/tex] på begge sider ender du med

[tex]\left(\frac{x}{5}\right)^{\ln{x} + 2} = \left( \frac{x}{5}\right)^3[/tex]

Siden grunntalenne er de samme på begge sider må vi da ha

[tex]\ln{x} + 2 = 3[/tex]

Som du så kan løse for x.
Ado

Nei, oppgaven spør bare etter å skrive om
Ado

Vi ser også at vi mister en X verdi hvis vi skal løse likningen slik. X skal være både e og 5 i følge den omskrevne likningen. Problemet er å skrive om uten å regne bakover :[
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Ado skrev:Nei, oppgaven spør bare etter å skrive om
Du skal skrive om? Men uttrykket har jo et likhetstegn.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Ado

[tex]5^{3}*(\frac{x}{5})^{ln(x)+2}=x^{3}[/tex] skal omformes til [tex](ln(x)-ln(5))*(ln(x)-1)[/tex]

Altså jeg skal bruke potens og logaritme reglene til å gjøre den originale likningen til to faktorer, ikke løse den
Ado

Fikk den til selv nå tho så tror det går fint
Svar