Funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest2016

En tank er delvis fylt med vann. Vi åpner en påfyllingskran for å fylle på mer vann. x minutter
etter at vi åpner krana, er vannmengden V(x) i liter gitt ved
V(x) =0,080x^2+0,2x+20
a) Hvor mange liter vann var det i tanken da vi åpnet krana?
b) Hvor lang tid tar det før det er 25 liter vann i tanken?
c) Krana lukker seg automatisk når det er 30 liter vann i tanken. Hvor lenge er den åpen?

Forstår ingenting av det kan noen hjelpe meg? Hvis jeg taster inn funksjonen i geogebra kommer det hele tiden ut at det er ugyldig
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Husk at du må bruke punktum og ikke komma i Geogebra når du skal skrive inn funksjonen. Hvis ikke det er det så kan du gjerne sende et skjermbilde slik at jeg kan se hva du gjør feil.

Når det gjelder selve oppgaven, så har du noen tips til hvordan du kan løse den her:

a: Du vet at x er antall minutter etter vi åpner påfyllingskranen. Hva skjer ved tiden 0 minutter?

b: V(x) er antall liter. Bruk det til å sette opp en likning.

c: Samme som i b
Gjest2016

Hei tusen takk for hjelpen :)
Skrev hele tiden med komma så det var det som var feilen
.men når det gjelder oppgaven så klarte jeg å lese svarene av grafen, men hvordan skal sette opp likninger?
På a) fikk jeg svaret 20 liter
B) ca 7 minutter
C) 10min
Men hvordan skrive ligning?
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Du har fått helt riktige svar.

Når du skal sette opp likning: ta utgangspunkt i funksjonen du fikk oppgitt. I oppgave a setter du inn 0 for x, fordi du vil finne antall liter når x=0. I oppgave b kan du gjøre slik: [tex]0.08*x^2+0.2x+20=25[/tex] så er det bare å løse for x.
Da forstår du sikkert hvordan du skal sette opp for c.
Gjest2016

Forstår hvor tallene som jeg fant ut skal stå hen, men forstår ikke hvordan jeg kunne finne fram disse svarene uten grafen finnes det en måte å regne det ut uten graf? Forstår ikke så mye av ligninger så står derfor litt stilt der
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Gjest2016 skrev:Forstår hvor tallene som jeg fant ut skal stå hen, men forstår ikke hvordan jeg kunne finne fram disse svarene uten grafen finnes det en måte å regne det ut uten graf? Forstår ikke så mye av ligninger så står derfor litt stilt der
Du kommer i grunn ikke utenom likninger i matte. Når du skal regne ut verdiene uten å gjøre det grafisk(ved bruk av graf), så gjøres det med likninger. Likninger er like naturlig i matten som punktum og stor forbokstav er i tekstskrivning.

Jeg vet ikke helt hvilket nivå du er på, men likningen jeg satte opp i forrige i innlegg løses gjerne ved å subtrahere med 25 på begge sider og så bruke andregradsformel. Det er egentlig helt greit å bare plotte likningene inn i CAS også, tror ikke akkurat denne oppgaven var ment å gjøre for hånd.

Du kan også lese litt om likninger her: https://www.mattemestern.no/lessons/likninger-104 http://matematikk.net/side/Andregradslikninger
Svar