FOR OSS SOM KOM OPP I S2!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

haakon665 skrev:Takk for gode tips.

Står følgende i sensorveiledningen: "Når elever viser spesiell modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter."

Har dere noen tanker om hva som kan være eksempler på dette? F. eks hvis man forklarer litt mer enn det oppgaven spør om kan vel det muligens være noe som kan være med å vippe opp til en 6'er? En sensor skal jo fokusere på hva du kan, og ikke hva du ikke kan. Så selv tenker jeg at det er lurt å gi sensor mest mulig grunner til å eventuelt vippe deg opp selv om man ligger rett under 6'eren.
Enig. Tror det er lurt å henvise til hvilke måter du kan løse en oppgave på, selv om du bare viser den ene metoden!
Viks
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 06/01-2017 12:28

Så flott at det har blitt laget en tråd for S2. Skal ta det nå på mandag som privatist, så håper vi kan fortsette her når eksamen er ferdig og sammenlikne:-)

Jeg har et spørsmål om integral som jeg håper noen kan svare meg på. Er det sånn at hvis det står "fra og med...til og med" så må man legge på en ekstra x-verdi? eks hvis x er år etter 2000, og man skal finne summen av noe fra og med 2000 til og med 2010 så blir det integral[f, 0, 11], mens hvis det er fra 2000-2010 så er det Integral [f, 0, 10]?
merker at noen fasiter gjør meg veldig usikker på dette da ingenting er helt likt fra oppgave til oppgave...
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Viks skrev:Så flott at det har blitt laget en tråd for S2. Skal ta det nå på mandag som privatist, så håper vi kan fortsette her når eksamen er ferdig og sammenlikne:-)

Jeg har et spørsmål om integral som jeg håper noen kan svare meg på. Er det sånn at hvis det står "fra og med...til og med" så må man legge på en ekstra x-verdi? eks hvis x er år etter 2000, og man skal finne summen av noe fra og med 2000 til og med 2010 så blir det integral[f, 0, 11], mens hvis det er fra 2000-2010 så er det Integral [f, 0, 10]?
merker at noen fasiter gjør meg veldig usikker på dette da ingenting er helt likt fra oppgave til oppgave...

Skjønner at du blir usikker. Men du kan selv se det på Geobegra. Hvis du setter inn en funksjon i inntastningsfeltet, og skal finne arealet fra fra 2000 og til og med 2010 setter du du inn [f, 0, 10]. Prøv deg frem!

Kunne du ha hjulpet meg med noe? Jeg sliter litt med hypotesetestning. Jeg skjønner ikke når jeg skal bruke binomisk eller tilnærme det binomisk. Skjønner heller ikke helt hvorfor de noen ganger i fasiten bruker sentralgrensesetningen!
Viks
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 06/01-2017 12:28

lysbringer skrev:
Viks skrev:Så flott at det har blitt laget en tråd for S2. Skal ta det nå på mandag som privatist, så håper vi kan fortsette her når eksamen er ferdig og sammenlikne:-)

Jeg har et spørsmål om integral som jeg håper noen kan svare meg på. Er det sånn at hvis det står "fra og med...til og med" så må man legge på en ekstra x-verdi? eks hvis x er år etter 2000, og man skal finne summen av noe fra og med 2000 til og med 2010 så blir det integral[f, 0, 11], mens hvis det er fra 2000-2010 så er det Integral [f, 0, 10]?
merker at noen fasiter gjør meg veldig usikker på dette da ingenting er helt likt fra oppgave til oppgave...

Skjønner at du blir usikker. Men du kan selv se det på Geobegra. Hvis du setter inn en funksjon i inntastningsfeltet, og skal finne arealet fra fra 2000 og til og med 2010 setter du du inn [f, 0, 10]. Prøv deg frem!

Kunne du ha hjulpet meg med noe? Jeg sliter litt med hypotesetestning. Jeg skjønner ikke når jeg skal bruke binomisk eller tilnærme det binomisk. Skjønner heller ikke helt hvorfor de noen ganger i fasiten bruker sentralgrensesetningen!
ok takk for svar:)
Hvis du tenker på når du skal bruke binomisk eller at det er tilnærmet normalfordelt? jeg pleier som regel bare å bruke binomisk dersom jeg får oppgitt antall delforsøk (n) og fast prosent (p). med mindre de spør om noe annet så pleier jeg ikke å regne det om til forventningsverdi og standardavvik:) hvis du skjønner hva jeg mener(?).

sentralgrensesetningen handler om sum av alle forsøkene, jeg bruker som regel heller gjennomsnitt så jeg ikke får så store tall. Men hvis du skal utføre en hypotesetest der oppgaven handler om at eks 100 mennesker trener på et treningssenter. Du får da oppgitt en forventningsverdi og et standardavvik der de målte vekten til alle medlemmene ved start. deretter så måler de vekten til eks 10 pers etter noen måneder (du får da oppgitt vekten til disse 10 pers). Også blir spørsmålet om det er grunnlag for å si at treningen har ført til at vekten har blitt lavere. Ved å bruke sentralgrensesetningen så må du legge sammen alle vektene til disse 10 personene, samt at du må finne nytt standardavvik, mens bruker du gjennomsnitt så legger du sammen alle vektene og deler denne på antall personer (10) pluss nytt standardavvik. Hvorfor vi må gjøre det slik er fordi forventningsverdien og standardavviket vi fikk oppgitt var basert på de 100 personene som startet, mens nå skal vi bare teste det utifra 10 personer.
Synes dette er veldig vanskelig å forklare, vet ikke om du skjønte noe av det eller om det i det hele tatt var svar på det du spurte om
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Viks skrev:
lysbringer skrev:
Viks skrev:Så flott at det har blitt laget en tråd for S2. Skal ta det nå på mandag som privatist, så håper vi kan fortsette her når eksamen er ferdig og sammenlikne:-)

Jeg har et spørsmål om integral som jeg håper noen kan svare meg på. Er det sånn at hvis det står "fra og med...til og med" så må man legge på en ekstra x-verdi? eks hvis x er år etter 2000, og man skal finne summen av noe fra og med 2000 til og med 2010 så blir det integral[f, 0, 11], mens hvis det er fra 2000-2010 så er det Integral [f, 0, 10]?
merker at noen fasiter gjør meg veldig usikker på dette da ingenting er helt likt fra oppgave til oppgave...

Skjønner at du blir usikker. Men du kan selv se det på Geobegra. Hvis du setter inn en funksjon i inntastningsfeltet, og skal finne arealet fra fra 2000 og til og med 2010 setter du du inn [f, 0, 10]. Prøv deg frem!

Kunne du ha hjulpet meg med noe? Jeg sliter litt med hypotesetestning. Jeg skjønner ikke når jeg skal bruke binomisk eller tilnærme det binomisk. Skjønner heller ikke helt hvorfor de noen ganger i fasiten bruker sentralgrensesetningen!
ok takk for svar:)
Hvis du tenker på når du skal bruke binomisk eller at det er tilnærmet normalfordelt? jeg pleier som regel bare å bruke binomisk dersom jeg får oppgitt antall delforsøk (n) og fast prosent (p). med mindre de spør om noe annet så pleier jeg ikke å regne det om til forventningsverdi og standardavvik:) hvis du skjønner hva jeg mener(?).

sentralgrensesetningen handler om sum av alle forsøkene, jeg bruker som regel heller gjennomsnitt så jeg ikke får så store tall. Men hvis du skal utføre en hypotesetest der oppgaven handler om at eks 100 mennesker trener på et treningssenter. Du får da oppgitt en forventningsverdi og et standardavvik der de målte vekten til alle medlemmene ved start. deretter så måler de vekten til eks 10 pers etter noen måneder (du får da oppgitt vekten til disse 10 pers). Også blir spørsmålet om det er grunnlag for å si at treningen har ført til at vekten har blitt lavere. Ved å bruke sentralgrensesetningen så må du legge sammen alle vektene til disse 10 personene, samt at du må finne nytt standardavvik, mens bruker du gjennomsnitt så legger du sammen alle vektene og deler denne på antall personer (10) pluss nytt standardavvik. Hvorfor vi må gjøre det slik er fordi forventningsverdien og standardavviket vi fikk oppgitt var basert på de 100 personene som startet, mens nå skal vi bare teste det utifra 10 personer.
Synes dette er veldig vanskelig å forklare, vet ikke om du skjønte noe av det eller om det i det hele tatt var svar på det du spurte om

Tusentakk for svar!!!! Jeg skjønte det :D Kunne du ha hjulpet med med denne oppgave 4 del 2 vår 2016?
Viks
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 06/01-2017 12:28

Ok flott:)

ja selvfølgelig:
a) hvis du kalles det beløpet de skal sette inn for x, og siden renten pr år er 2.5% så blir vekstfaktoren 1,025. Siden de setter inn beløpet når han blir født så vil dette beløpet få renter i 18 år (får ikke renter det året han blir 18). Totalsummen med 18 års rente skal være 100 000kr. dvs at du får likningen: x*1,025^(18) = 100 000. svaret skal være 64 117kr.

b) her skal det settes inn 18 like store beløp, først gang når han blir født. dvs at siste beløpet settes inn når han blir 17år. og det siste beløpet står inne et år til han blir 18 år og det får derfor renter for 1 år. hvis vi da settes beløpet de skal sette inn for x så blir a1=x*1.025, n=18, k=vf=1.025 og S18 = 100 000. så løser du denne som summen av en geometrisk rekke. svaret er 4358kr.

c) denne oppgaven er litt vrien:
første beløpet de setter inn kaller vi x, og dette beløpet står inne i 18år med renter. dvs at første beløp blir x*1.025^18 (hvis man tegner inn tidslinje) neste beløp de setter inn skal være 2% høyere enn første beløp. dvs at andre beløpet de setter inn er x*1.02 og siden dette beløpet står inne i 17 år så blir det x*1.02*1.025^17.
det siste beløpet de setter inn (når han er 17 år) vil være x*1.02^17 pga 2% økning hvert år, pluss at dette beløpet står inne i 1 år med renter. dvs at siste beløpet de setter inn er x*1.02^17*1.025. kvotienten vil være (1,025/1,02) dersom du tar a2/a1 så skjønner du det. og a1 er jo siste beløpet som settes inn slik at a1=x*1.02^17*1.025. n=18 og S18=100000.

da får du rekken: x*1.02^17*1.025 * ((1,025/1,02)^18 -1)/((1,025/1,02) -1) = 100 000
svaret her er at første beløpet er 3712kr. (tror hvertfall denne oppgaven er riktig)

håper det var forståelig:-)
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Takk for en grundig gjennomgang! Jeg gjorde det samme som deg, stusset litt på siste, trodde de bare hadde endret renten til 2 % :lol:
Viks
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 06/01-2017 12:28

Bare hyggelig! ja jeg brukte lang tid på å forstå den siste oppgaven selv:)
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Viks skrev:Bare hyggelig! ja jeg brukte lang tid på å forstå den siste oppgaven selv:)
Kan jeg spørre om hvor mange eksamensett du har gjort?
Viks
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 06/01-2017 12:28

Har gjort helt tilbake til 09, fant ingen løsningsforslag fra 08 så da fikk jeg ikke gjort den..:/ hva med deg? hva håper du å få på matten forresten? :D
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Viks skrev:Har gjort helt tilbake til 09, fant ingen løsningsforslag fra 08 så da fikk jeg ikke gjort den..:/ hva med deg? hva håper du å få på matten forresten? :D
Satser 6er! Må ha det for å komme inn på studiet jeg har søkt. Så mange? :O
Jeg hadde S1 eksamen på fredag, så startet å lese igår! Jeg skal gjøre alle frem til høst 2010 i dag da ;)
Viks
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 06/01-2017 12:28

Ja samme her, det gjør meg ekstra stresset før i morgen merker jeg.. skulle ønske jeg hadde flere eksamenssett jeg kunne gjøre i dag, har bare gått rundt og surret og ikke helt visst hva jeg skal gjøre/lese på. veldig spent på hvordan oppgaver vi får i morgen!! Hvordan synes du S1 gikk da? tok den før jul, men sikkert greit å ha tatt den nå så alt er helt fersk til S2
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Viks skrev:Ja samme her, det gjør meg ekstra stresset før i morgen merker jeg.. skulle ønske jeg hadde flere eksamenssett jeg kunne gjøre i dag, har bare gått rundt og surret og ikke helt visst hva jeg skal gjøre/lese på. veldig spent på hvordan oppgaver vi får i morgen!! Hvordan synes du S1 gikk da? tok den før jul, men sikkert greit å ha tatt den nå så alt er helt fersk til S2
Har aldri vært borti en så enkel S1 eksamen. Den skal ligge ute nå om du har lyst til å se på den. Var veldig grei, men mistet dessverre 3 poeng da jeg skraverte feil på en lineæroptimeringsoppgave på del 1. Det medførte at jeg fikk følgefeil :( Håper sensor er snill og fortsatt gir meg en sekser :D :D
olav.t

Hvordan leverer dere del 2?
Skiver dere stort sett alt i word, slik som det gjøres i mange fasiter, eller bruker dere innføringsark til å forklare og henvise til skjermbilder?
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

olav.t skrev:Hvordan leverer dere del 2?
Skiver dere stort sett alt i word, slik som det gjøres i mange fasiter, eller bruker dere innføringsark til å forklare og henvise til skjermbilder?
Dette har blitt spurt flere ganger mange steder, men kopierer og legger ved det jeg tidligere har skrevet:

Bruk Microsoft Word eller et program som kan lagre .pdf med fremgangsmåten din på oppgavene fra del 2. Som vanlig leverer du på https://pgsa.udir.no/ under eksamen. På eksamen vil du få utdelt kandidat nummer og passord for å kunne levere på dette domenet, samtidig vil et WiFi nettverk være oppe for at du har mulighet til å logge deg på nett under privatisteksamen. Selv om WiFi nettverket er begrenset har du fortsatt mulighet til å besøke andre sider (Du får oppgitt et ark om nettsidene), hvor du blant annet har ndla.no som kan hjelpe deg under del 2 på eksamen.

Hvis du lurer på hvordan du skal dokumentere hva du gjør på oppgavene dine digitalt. Så får du blant annet gjort dette med Printscreen funksjonen på PCen din, også CTRL + V for å kopiere dette inn i dokumentet ditt. Vil også påpeke at Word blant annet har en egen funksjon innebygd for å skrive matematiske formler, dette er lur å bruke for å få det til å se ryddig ut.

Husk at når du leverer dokumentet ditt så MÅ det lagres som KANDIDATNR_FAGKODE.pdf eller KANDIDATNR_FAGKODE.doc. Du vil også trenge å kunne legge til header på hver enkelt side av dokumentet ditt, som blant annet innholder fagkode, kandidatnr, sidenummer og hvilken skole du tilhører
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar