R2 - Eksamen 22.mai. Megatråd!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bruhh

Fasiten blir lagt ut enten i kveld eller i morra. Det er nesten uutholdelig å vente
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Legger ved en litt mer konsis versjon av det jeg leverte i stad. Hvis noe er feil vil jeg gjerne vite det.
Vedlegg
R2.docx
(202.77 kiB) Lastet ned 1642 ganger
Gjest

stensrud skrev:Legger ved en litt mer konsis versjon av det jeg leverte i stad. Hvis noe er feil vil jeg gjerne vite det.
Mye bra her. Hva pleier du å få i matte?
ogru98

Vet noen når sensorveiledningen kommer ut? og hvor jeg eventuelt finner den?
Gjest

ogru98 skrev:Vet noen når sensorveiledningen kommer ut? og hvor jeg eventuelt finner den?
https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... A5r%202017 :))
Gjest

Hvordan f******** skulle man løse s (x)=r?!?
Gjest

I sensorveiledningen står det at en femmer er 45 poeng, men hva får man om man har 41-43 poeng? karakter 4 eller 5?
TFZ

Det var en overraskende overkommelig eksamen ja! Må nevne at eg lærte meg induksjonsbevis i går klokken 03:30, og fikk til oppgaven :lol: Er det noen som vet når karakterer settes og legges ut?

Fikk problemer med å registrere meg med dataen, så måtte printe oppgaven og levere del 2 på utskrift, men hadde heldigvis løst alt på dataen, så det var ryddig oppsatt :) Tror det gikk ganske greit på eksamenen, men ser at jeg har ett og annet lite som ikke er 100% - får vente i tålmodighet. Kunne ønske vi kunne få del 1 tilbake - husker jo ingenting av hva jeg skrev :P
Gjest

Gjest skrev:Hvordan f******** skulle man løse s (x)=r?!?
S(x)=r

1/(1-lnx)=r
1=r-r*lnx
-r*lnx=1-r
lnx=(r-1)/r
x=e^((r-1)/r)

Substituer x-en i formelen for konvergensområdet fra tidligere i oppgaven:
e^(-1)<x<e
e^(-1)<e^((r-1)/r)<e
-1<(r-1)/r<1

Vi kan så gange opp med r og dele dette opp i to likninger. Ettersom vi har både -1 og 1 med forskjellige ulikhetstegn, vil ikke fortegne på r ha noe å si. Vi vil få de samme likningene uansett.

r>r-1
Her vil r alltid være større enn r-1, så denne delen kan vi overse.

-r<r-1
-2r<-1
NB: snu ulikhetstegnet når vi ganger eller deler med et negativt tall.
r>1/2

Og det blir svaret vårt. r må være større enn 1/2.
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Gjest skrev:Hvordan f******** skulle man løse s (x)=r?!?
Raskeste er nok å innse at $1-\ln x\in (0,2)$ siden $-1<\ln x<1$. Følgelig er $\frac{1}{1-\ln x}\in \left(\frac12,+\infty\right)$.
Evig5

Eksamen var relativt lett - i tillegg til noen vanskeligere deloppgaver for å skille 5-ere og 6-ere, men heldigvis ingen umulige oppgaver som noen ganger blir gitt. Jeg feilet på den siste deloppgaven på del 2 tror jeg, i tillegg til dette var det en lett deloppgave jeg ikke klarte. Jaja, sterk femmer da ...
evig5

stensrud skrev:
Gjest skrev:Hvordan f******** skulle man løse s (x)=r?!?
Raskeste er nok å innse at $1-\ln x\in (0,2)$ siden $-1<\ln x<1$. Følgelig er $\frac{1}{1-\ln x}\in
\left(\frac12,+\infty\right)$.
Og her fikk jeg r element (<--, 1/2), (1/2, --->) .... :roll:
Eksamen

Gjest skrev:Hvordan f******** skulle man løse s (x)=r?!?
Noen som husker oppgavenummeret til denne oppgaven ?? Både nummer og deloppgave ..
Elev

HVA fikk dere som svar på siste oppgave på del 2?
Den med difflikningen.. Hva y0 var, altså hvor mye mg personen hadde av medisin i kroppen fra begynnelsen av.
halalalala
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 01/05-2017 18:19

Kan noen legge ut oppgavearket???
Svar