Få 6 i P-matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

hello755 skrev:
EllenS93 skrev:Synes det gikk greit, rakk ikke svare på 9c på del 1 selvom jeg kan det, ellers gikk del 1 bra tror jeg.
På del 2 dumma jeg meg ut på den siste oppgaven, klarer ikke regne med km/h, går alltid til granskogen.
Slet med 7b på del 2 også, klarte ikke lage formel i excel for å få det til. Prøvde med =HVIS, men den ville ikke godta grense<inntekt<grense.
Tror nok 6'ern røk for min del.

Hvordan gikk det med deg?
Tror det gikk greit. Har 5er fra før, så må ha 6. Vet ikke helt om det holder.
Jeg sleit med å forklare 3b på del 1, ellers tror jeg alt annet er rett. Syns sannsynlighetsoppgsven på del 1 var litt annerledes enn lignende jeg har sett før, men tror det ble rett.

Klabba mye fram og tilbake på 7b på del 2 jeg også! Brukte HVIS formel, og fikk det til å stemme med det jeg fikk i a) til slutt.

Og oppgave 8 c) prøvde jeg å gjøre på flere ulike måter, men kom aldri fram til et logisk svar. Haha, klarte bare ikke tenke mer på slutten der..

Vet du om det legges ut løsningsforslag noe sted etter hvert?
Jeg har laget et løsningsforslag :)

Setter stor pris på tilbakemeldinger dersom noe skulle være feil/uklart.

Jeg bruker løsningsforslagene jeg lager i undervisningen min. Derfor vil det en del steder kanskje være litt "overforklaring" - i tillegg til de små kommentarene jeg skriver med grønt underveis.

Var et par feil, så kommer ny versjon lenger nede i tråden
Sist redigert av LektorNilsen den 26/05-2017 21:10, redigert 2 ganger totalt.
hello755

007hala skrev:Noe smårusk på del 1, ellers greit. Klarte meg bra på del to frem til 7b), derfra og utover er det bare tull. Jeg er skikkelig skuffet over meg selv. Har jobbet hele semesteret med faget og sittet 5 timer hver dag siden forrige fredag. Jeg må ha 6, så da blir det å ta den på nytt før jul da :cry:
Huff, så dumt! Har du vurdert t-matte istedet? Haha jeg synes t-matte (og forsvidt s1) er lettere enn p-matte. Når du regner ut noe i p-matte er det så vanskelig å vite om man faktisk har rett, mens på t og s "ser" man om svaret stemmer i større grad.

Jeg tok p som privatist nå for å bytte ut med t, men angrer på at jeg ikke tok t.
Er litt ekstra geometri, men heller det enn excel, prosent og indekser :'D Ville ihvertfall sett over t-boka og vurdert det :D
EllenS93

Mulig jeg bomma på 3b, skrev noe om generell regel for omregning celsius-fahrenheit, men har ikke peiling.

Jeg synes og sannsynlighetsoppgaven var veldig annerledes, synes egentlig hele eksamenen var hakket vanskeligere enn det har vært tidligere. Husker du hva du svarte på sannsynlighetsoppgaven?

Det kommer nok løsningsforslag iløpet av dagen eller de nærmeste dagene.

Jeg må også ha 6'er, sees til juleeksamen 007hala
hello755

Jeg har laget et løsningsforslag :)

Setter stor pris på tilbakemeldinger dersom noe skulle være feil/uklart.

Jeg bruker løsningsforslagene jeg lager i undervisningen min. Derfor vil det en del steder kanskje være litt "overforklaring" - i tillegg til de små kommentarene jeg skriver med grønt underveis.[/quote]

Tusen takk! Ser du har skrevet 4000kr i fagforeningskontigent! Skal være 400kr :)
EllenS93

Super med løsningsforslag, tusen takk!

Lurer på del 1, oppgave 6 når du regner ut arealet av rektangelet har du tatt 12-4 for den korte siden, skal det ikke være 12-8?
Gjest

Noen som aner hvor mange poeng man må ha for å bestå? Dessverre har jeg alltid slitet med matematikk. Har telt meg opp til 13 poeng med det løsningsforslaget som ble delt her.
hello755

EllenS93 skrev:Super med løsningsforslag, tusen takk!

Lurer på del 1, oppgave 6 når du regner ut arealet av rektangelet har du tatt 12-4 for den korte siden, skal det ikke være 12-8?
Det du sier stemmer med det jeg har fått: areal på 220
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

Greide alle oppgavene, bortsett fra 7b. Da jeg rett og slett er helt elendig på å lage regneark.
BRANNSK

Hvordan er poenggrensene?

Herregud, håper det er feil i løsningsforslaget over her! ellers har dette gått helrævva.....


jeg som siktet på 6......kan brått bli 3 igjen. Tok opp som privatist. gud så skuffet,....
007hala
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 26/05-2017 15:30

LektorNilsen skrev:
hello755 skrev:
EllenS93 skrev:Synes det gikk greit, rakk ikke svare på 9c på del 1 selvom jeg kan det, ellers gikk del 1 bra tror jeg.
På del 2 dumma jeg meg ut på den siste oppgaven, klarer ikke regne med km/h, går alltid til granskogen.
Slet med 7b på del 2 også, klarte ikke lage formel i excel for å få det til. Prøvde med =HVIS, men den ville ikke godta grense<inntekt<grense.
Tror nok 6'ern røk for min del.

Hvordan gikk det med deg?
Tror det gikk greit. Har 5er fra før, så må ha 6. Vet ikke helt om det holder.
Jeg sleit med å forklare 3b på del 1, ellers tror jeg alt annet er rett. Syns sannsynlighetsoppgsven på del 1 var litt annerledes enn lignende jeg har sett før, men tror det ble rett.

Klabba mye fram og tilbake på 7b på del 2 jeg også! Brukte HVIS formel, og fikk det til å stemme med det jeg fikk i a) til slutt.

Og oppgave 8 c) prøvde jeg å gjøre på flere ulike måter, men kom aldri fram til et logisk svar. Haha, klarte bare ikke tenke mer på slutten der..

Vet du om det legges ut løsningsforslag noe sted etter hvert?
Jeg har laget et løsningsforslag :)

Setter stor pris på tilbakemeldinger dersom noe skulle være feil/uklart.

Jeg bruker løsningsforslagene jeg lager i undervisningen min. Derfor vil det en del steder kanskje være litt "overforklaring" - i tillegg til de små kommentarene jeg skriver med grønt underveis.
Veldig bra initiativ med løsningsforslag, men fagforeningskontigent på 4000kr er vel litt vel mye? :) Er det noen som vet når sensurfristen er? :)

Hvis jeg baserer meg på ditt løsningsforslag og at 56 poeng er grensen for 6'eren er jeg 2-3 poeng unna :( Bummer.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

EllenS93 skrev:Super med løsningsforslag, tusen takk!

Lurer på del 1, oppgave 6 når du regner ut arealet av rektangelet har du tatt 12-4 for den korte siden, skal det ikke være 12-8?
Du har helt rett! Der har det sneket seg inn en liten feil - Takk :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Veldig bra initiativ med løsningsforslag, men fagforeningskontigent på 4000kr er vel litt vel mye? :) Er det noen som vet når sensurfristen er? :)

Hvis jeg baserer meg på ditt løsningsforslag og at 56 poeng er grensen for 6'eren er jeg 2-3 poeng unna :( Bummer.
Ja, der har jeg visst vært litt ivrig med 0-tasten. Takk!

Skal legge ut revidert, rettet utgave :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Driver og retter opp i småfeil. Ny versjon kommer!
Sist redigert av LektorNilsen den 26/05-2017 21:11, redigert 1 gang totalt.
007hala
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 26/05-2017 15:30

hello755 skrev:
007hala skrev:Noe smårusk på del 1, ellers greit. Klarte meg bra på del to frem til 7b), derfra og utover er det bare tull. Jeg er skikkelig skuffet over meg selv. Har jobbet hele semesteret med faget og sittet 5 timer hver dag siden forrige fredag. Jeg må ha 6, så da blir det å ta den på nytt før jul da :cry:
Huff, så dumt! Har du vurdert t-matte istedet? Haha jeg synes t-matte (og forsvidt s1) er lettere enn p-matte. Når du regner ut noe i p-matte er det så vanskelig å vite om man faktisk har rett, mens på t og s "ser" man om svaret stemmer i større grad.

Jeg tok p som privatist nå for å bytte ut med t, men angrer på at jeg ikke tok t.
Er litt ekstra geometri, men heller det enn excel, prosent og indekser :'D Ville ihvertfall sett over t-boka og vurdert det :D
Takk for tipset! Får låne meg T-mattebok på biblioteket i løpet av sommeren. Men grunnen til at jeg er så skuffet er vel mest at jeg følte at jeg hadde stålkontroll før eksamen. Men ble jo tatt litt på senga av de siste oppgavene, og det betyr jo bare én ting: ikke forberedt meg godt nok. Selv om jeg var veldig sikker på at jeg hadde det. Får nesten håpe de justerer litt på poengfordelingen! Men jeg holder nok ikke pusten for den 6'eren selvom ;)
skrullaB

Vedr løsningsforslag del2 oppg 2
Halvkula som som utgjør toppen av bøtta kan da umulig ha en radius på 22 cm? radiusen på sylinder-delen er jo kun 20cm.
halvkula og sylinder må vel ha samme radius?
:?
Svar