Side 1 av 1

Matematikk 1T

Lagt inn: 24/08-2017 18:42
av Jobs
Hei. Sliter med å finne ut hvordan en oppgave skal settes opp, og håper noen kan hjelpe meg;

En bedrift økte omsetningen fra 3,4 millioner kroner til 5,0 millioner kroner i løpet av to år. Omsetningen økte med samme prosent hvert år. Hvor stor var denne prosenten?

Re: Matematikk 1T

Lagt inn: 25/08-2017 00:34
av Ant20000
Om du tenker. Hallo.
hvor mange prosent på to år?
3.4 til 5.0
det betyr 3.4/5.0 = 0.68
videre betyr dette 1 - 0.68 = 0.32
det betyr 32% økning på to år.
det betyr delt på 2 er lik 16% per år.. :D

Re: Matematikk 1T

Lagt inn: 25/08-2017 09:43
av Aleks855
Ant20000 skrev:Om du tenker. Hallo.
hvor mange prosent på to år?
3.4 til 5.0
det betyr 3.4/5.0 = 0.68
videre betyr dette 1 - 0.68 = 0.32
det betyr 32% økning på to år.
det betyr delt på 2 er lik 16% per år.. :D
Dette blir feil. Om du har samme prosent økning hvert år, vil det andre året gi større økning enn det første.

Eksempel: Om vi har 100kr. på en konto, og får 20% økning i året, så får vi 20kr det første året. Da har vi 120 kroner.

Det andre året får vi 20% igjen, men 20% av 120kr, som er 24kr.

Altså, samme prosentvis økning hvert år, men forskjellige beløp.

"Om du tenker. Hallo." - Slikt hever vi oss over uansett om vi skriver noe feil.

Re: Matematikk 1T

Lagt inn: 25/08-2017 11:11
av Janhaa
Jobs skrev:Hei. Sliter med å finne ut hvordan en oppgave skal settes opp, og håper noen kan hjelpe meg;
En bedrift økte omsetningen fra 3,4 millioner kroner til 5,0 millioner kroner i løpet av to år. Omsetningen økte med samme prosent hvert år. Hvor stor var denne prosenten?
[tex]3,4*\left ( 1+\frac{p}{100} \right )^2=5[/tex]

Re: Matematikk 1T

Lagt inn: 25/08-2017 12:46
av ettam
[tex]p=\large(\sqrt{\frac{5}{3,4}}-1\large)\cdot 100[/tex]