1T eksamen høst17

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Markus skrev:Da har jeg også foreslått fasit til del 2.

Har dobbeltsjekket det meste med GeoGebra og Wolfram så håper det ikke er noen feil i fasiten.

Dessverre så ble det nok litt for mye slurv til å holde helt inn til 6 for min del. Klarte også å se meg blind på cosinussetningen på oppgave 4, og brukte den helt feil.
Matematikk 1T høst 2017 fasitforslag.pdf
Hvordan kom du frem til svaret i 3?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest skrev:
Markus skrev:Da har jeg også foreslått fasit til del 2.

Har dobbeltsjekket det meste med GeoGebra og Wolfram så håper det ikke er noen feil i fasiten.

Dessverre så ble det nok litt for mye slurv til å holde helt inn til 6 for min del. Klarte også å se meg blind på cosinussetningen på oppgave 4, og brukte den helt feil.
Matematikk 1T høst 2017 fasitforslag.pdf
Du har ikke vist i oppgave 5 b) hvorfor det er et bunnpunkt. Du har kun vist hvorfor det er et stasjonært punkt.
Det stemmer, men jeg utelot det. Prøver kun å få fram fremgangsmåte i små biter. Hadde ikke som mål å være løsningsforslag, men heller fasitforslag. Siden du påpeker det kan du jo kanskje vise hvorfor det må være et bunnpunkt? :wink:

Hvordan jeg kom fram til svaret i 3?
Under eksamen så var det en blanding av sinus- og cosinussetningen tror jeg. Jeg dobbeltsjekket med Geogebra nå og fikk verdien som er oppgitt.
Gjest

Markus skrev:
Gjest skrev:
Markus skrev:Da har jeg også foreslått fasit til del 2.

Har dobbeltsjekket det meste med GeoGebra og Wolfram så håper det ikke er noen feil i fasiten.

Dessverre så ble det nok litt for mye slurv til å holde helt inn til 6 for min del. Klarte også å se meg blind på cosinussetningen på oppgave 4, og brukte den helt feil.
Matematikk 1T høst 2017 fasitforslag.pdf
Du har ikke vist i oppgave 5 b) hvorfor det er et bunnpunkt. Du har kun vist hvorfor det er et stasjonært punkt.
Det stemmer, men jeg utelot det. Prøver kun å få fram fremgangsmåte i små biter. Hadde ikke som mål å være løsningsforslag, men heller fasitforslag. Siden du påpeker det kan du jo kanskje vise hvorfor det må være et bunnpunkt? :wink:

Hvordan jeg kom fram til svaret i 3?
Under eksamen så var det en blanding av sinus- og cosinussetningen tror jeg. Jeg dobbeltsjekket med Geogebra nå og fikk verdien som er oppgitt.
Jeg sammenlignet f'(x+1) med f'(x-1) når a >0 så får du positiv stigningstall etter og negativ før. Det betyr at du må ha bunn.

Jeg regnet feil på eksamen på oppg3. Jeg tok tan30*(240+x)=tan50*(100+x)
Løser for x. Får et litt stygt eksakt svar og bruker heller tilnærmet x=31.6.
Så gjorde jeg feil: jeg satte h=sin30*(240+31.6)=135.8 når jeg skulle satt h=tan30*(240+31.6)=156 Kan ikke se at sistnevnte er feil,så ble litt usikker når du fikk 260
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Men på oppgave 2 med sannsynlighet. på fasiten står det bare hvis han trekker rød først. Men det jeg skrev også får hvit.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
Gjest

OldManWithBanter skrev:Men på oppgave 2 med sannsynlighet. på fasiten står det bare hvis han trekker rød først. Men det jeg skrev også får hvit.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
Tar jeg ikke helt feil, så trenger du ikke ta hensyn til farger i a)

Det eneste du trenger å vite er at det er 5 ødelagte og 12 hele så du får 5/12×4/11
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

jeg tenker for komplisert
Nosignature

Hvordan gikk du fram for å løse siste oppgaven i del 1? a og b9
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest skrev:
OldManWithBanter skrev:Men på oppgave 2 med sannsynlighet. på fasiten står det bare hvis han trekker rød først. Men det jeg skrev også får hvit.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
Tar jeg ikke helt feil, så trenger du ikke ta hensyn til farger i a)

Det eneste du trenger å vite er at det er 5 ødelagte og 12 hele så du får 5/12×4/11
Det var slik jeg og tenkte. Fargene på kulene var egentlig bare en opplysning som skulle forvirre tror jeg. Jeg og mener, likt med deg, at vi ikke trenger å tenke på fargen på kulene.
Gjest

Nosignature skrev:Hvordan gikk du fram for å løse siste oppgaven i del 1? a og b9
Def pi=O/d de hvite buene er like lange som de blåe selv om de kremmer innover

O=2dpi ^ d=2a => O=4api

I oppg b er det to måter å betrakte for å komme frem

Du har en hel sirkel + halv sirkel + 2kvadrat - halv sirkel

Som egentlig er det samme som en hel sirkel + 2kvadrat

Jeg så ikke den andre betraktningen før etter jeg hadde gjort oppgaven.

Def A = (O/2)*r

A=(3/2)×(O/2)×r+2a×a-(1/2)×(O/2)×r ^ r=a

Eller

A=(O/2)×r+2a×a
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

synes del 2 var lettere enn del 1. håper jeg får 5er. Så på fasiten, Er akkurat på grensa tror jeg
Men synes oppgave 7 og oppgave 10 på del 1 var spesielle.
Gjest

Noen som har løsningsforslag på 3? Trenger ikke alle utregninger bare grov forklaring på metode. Skal det bli 260 eller 156?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:Noen som har løsningsforslag på 3? Trenger ikke alle utregninger bare grov forklaring på metode. Skal det bli 260 eller 156?
[tex]h=\tan(36^o)*(240+x)=\tan(50^o)*(100+x)[/tex]

[tex]x=118,6\,(m)[/tex]
DVs
[tex]h=260,6\,(m)[/tex]

skulle stemme...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Løsningsforslag i video-form her: https://udl.no/p/1t-matematikk/eksamen-1t-host-2017

Ferdig med del 1. Tar del 2 i morgen.
Bilde
Gjest

Jeg har visst slått inn 30 grader istedefor 36 og i tillegg har jeg gjort feil etterpå og brukt sin36 istedenfor tan. Er det i det hele tatt mulig at jeg henter noen poeng på denne?
goobigofs
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 17/07-2016 19:19

sincity skrev:Når man skal regne gjennomsnittlig vekstfart til intervallet [-1,1], ender man opp med feil svar hvis man finner f´(-1) og f´(1) og regner ut gjennomsnittet av disse to stigningstallene? Hadde ikke formelen for denne oppgaven i hodet, så jeg gjorde bare det jeg synes ga mest mening.
Dessverre, ja. Hvis du tar gjennomsnittet av de to slik du beskriver, vil du ikke ta høyde for eventuelle brå endringer mellom de to punktene. Riktige måte er å ta forskjell i y-verdi dividert med forskjell i x-verdi
Svar