Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Dragon

Hvorfor er det "bedre" å ligge på en spikermatte enn å stå på den?

Hvorfor er det bedre å ligge på en spikermatte med mange spiker enn med få?


Kan noen hjelpe meg med disse, sliter veldig???

Takk!!
Gjest

Når du ligger på spikermatten fordeler du kroppsvekten din over flere spikre enn når du står. Det samme gjelder dersom du har mange spikre istedenfor få. Tyngdekraften trekker deg ned mot spikrene og det får spikrene til å dytte tilbake etter Newtons tredje lov. Desto mindre kroppsvekt hver spiker får fra deg, desto mindre vil hver spiker dytte tilbake. Selv om summen av det hver spiker dytter på deg med blir den samme for både stå og ligge vil hver spiker dytte så lite at du ikke merker det når kroppsvekten blir fordelt.
Dragon

Så det er svaret på begge spørsmålene?
Hobbiten

Gjest skrev:Når du ligger på spikermatten fordeler du kroppsvekten din over flere spikre enn når du står. Det samme gjelder dersom du har mange spikre istedenfor få. Tyngdekraften trekker deg ned mot spikrene og det får spikrene til å dytte tilbake etter Newtons tredje lov. Desto mindre kroppsvekt hver spiker får fra deg, desto mindre vil hver spiker dytte tilbake. Selv om summen av det hver spiker dytter på deg med blir den samme for både stå og ligge vil hver spiker dytte så lite at du ikke merker det når kroppsvekten blir fordelt.

Men er det ikke sånn at jo større areal det er mindre trykk det blir
Gjest

Trykk er kraft/Areal. Kraften er her hvor mye du veier og vil være den samme uansett hvor mange spikere det er. En økning i Areal på 10% betyr at trykket blir 10% mindre. Det stemmer altså at mindre trykk betyr større areal og omvendt. Dette er også det jeg sier i det første innlegget mitt, men med litt andre ord.

Svaret stemmer for begge spørsmålene, men forklaringen er litt annerledes. I det første spørsmålet øker du areal til kontaktflaten ved at du selv sprer vekten ved å øke ditt eget areal. I det andre spørsmålet øker du arealet til spikerne som igjen øker arealet til kontaktflaten.
Svar