Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Hobbiten

Hei, jeg lurer på hva negativ fart og positiv fart, negativ akselerasjon og positiv akselerasjon og negativ strekning og positiv strekning betyr, da med tanke på fysikk?

I tillegg lurer jeg på hvordan akselerasjonsgrafen og posisjonsgrafen vil bli hvis fartsgrafen er lineær?

Takk!!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Strekning, fart og akselerasjon er alle vektorer. Hva som er positiv og negativ retning kommer an på hva du (eller oppgaven) har valgt som positiv retning. Det er som regel åpent for å ta en avgjørelse selv.

Dersom fartsgrafen er lineær (men ikke konstant) vil akselerasjonsgrafen være konstant og posisjonsgrafen en parabel.

Dette kommer av at farta er den tidsderiverte av posisjonsfunksjonen, og akselerasjon ditto av fartsfunksjonen.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Digresjon:

Strengt tatt er fart og hastighet to forskjellige ting: Fart er absoluttverdien av hastigheten, mens hastighet er en vektor. https://no.wikipedia.org/wiki/Fart

I skolefysikken skiller man merkelig nok ikke mellom uttrykkene, men det gjør man på høyskole- og universitetsnivå, så det er verdt å merke seg at det ikke er det samme.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg tenkte det faktisk mens jeg skrev, men jeg kom ikke på i farta hva som var rett, så jeg bare skrev videre. Bare fint å få det oppklart!
Bilde
Svar