Lengder og vinkler i vektorregninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Andreashn
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 02/01-2018 15:33

Hei folkens.
Jeg driver med aktivitetsoppgaver i sigma matte R1 3.21.
Oppgave 3.21 b har følgnde verider: \[/a]vektor\=3, \[/b]vektor\=kvadratrot av 2, cosinus vinkelen til \[/a]vektor\ og \[/b]vektor\ =45 grader

Oppgaven er følgende: regn ut ([/a]vektor-2[/b]vektor) * (2[/a]vektor-[/b]vektor) og ([/a]vektor-2[/b]Bvektor^2).

Jeg har kommet frem til følgende utregninger ved å sette opp stykke slik:
(2[/a]vektor^2) + (-[/a]vektor*[/b]vektor ) * (4[/b]vektor* [/a]vektor) - (2[/b]vektor^2)
=36+ 4.24- 67.8-7.99 * cos 45 grader

Svaret blir helt galt, men skjønner ikke hva jeg gjør feil her. kan noen hjelpe ?

tusen takk
Andreas
reneask
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 03/01-2018 18:00

Jeg er ikke helt sikker på om jeg henger med på utregningene dine, men her er en rask gjennomgang av b oppgaven.

Vi har at $| \textbf{a}| = 3 $, $|\textbf{b}| = \sqrt{2}$ og at vinkelen mellom de $\angle({\textbf{a},\textbf{b}}) = 45 ^o$.

[tex](\textbf{a} - 2\textbf{b}) \cdot (2\textbf{a} - \textbf{b}) = 2\textbf{a}^2 - \textbf{a}\cdot\textbf{b} - 4\textbf{a}\cdot\textbf{b} + 2 \textbf{b}^2 = 2\textbf{a}^2 - 5\textbf{a}\cdot\textbf{b} + 2 \textbf{b}^2[/tex]

Vi bruker formelen for skalarproduktet som generelt kan skrives som [tex]\textbf{a}\cdot\textbf{b} = |\textbf{a}|\cdot|\textbf{b}| \cdot \cos\big(\angle(\textbf{a},\textbf{b})\big)[/tex]

Vi har at

[tex]2\textbf{a}^2 - 5\textbf{a}\cdot\textbf{b} + 2 \textbf{b}^2 = 2|\textbf{a}|^2 - 5 |\textbf{a}|\cdot|\textbf{b}| \cdot\cos\big(\angle(\textbf{a},\textbf{b})\big) + 2|\textbf{b}|^2[/tex]

Utregningen blir:

[tex]2\cdot3^2 - 5\cdot3\cdot\sqrt{2}\cdot \cos(45^o) + 2\cdot\sqrt{2}^2 = 7[/tex]

Jeg overlater det andre regnestykket i oppgaven til deg
Andreashn
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 02/01-2018 15:33

Hei Reneask
Tusen takk for en god froklaring på oppgaven
Skjønte det nå
takk takk
Svar