terminalfart

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
solstråle

hei, jeg lurer på om terminalfarten til en muffinsform som slippes ned mot gulvet er negativ eller positiv?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det kommer an på hvilken retning du har valgt som positiv. Det varierer gjerne fra oppgave til oppgave.
Bilde
solstråle

Hvis jeg sier at den den positive retningen er mot gulvet, kan terminalfarten være negativ da?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

I den forstand at terminalhastighet er definert som den høyeste hastigheten et objekt kan ha i fritt fall, så må den derfor være positiv, dersom vi velger nedover som positiv retning.
Bilde
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

solstråle skrev:Hvis jeg sier at den den positive retningen er mot gulvet, kan terminalfarten være negativ da?
Hvis den positive retningen er mot gulvet, og farten er mot gulvet, vil farten nødvendigvis være positiv.

Hvis den positive retningen er i taket, og farten er mot gulvet, vil farten nødvendigvis være negativ.

Du kan se på det slik, hvis objektet er i bevegelse i retning positiv, vil farten være positiv, og dersom det er i bevegelse fra retning positiv, vil farten være negativ.

Grunnen til at farten har negativ eller positivt fortegn er fordi det er en vektorstørrelse.

Av den grunn må dermed også absoluttverdien for farten vil selvfølgelig alltid være positiv uansett retning.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Husk at fart er absoluttverdien av hastigheten. Hastighet er riktignok en vektor. Terminalfart er forvirrende nok en terminal hastighet. På engelsk terminal velocity. Litt merkelig at det på norsk ikke kalles terminalhastighet.
Svar