Modellering og programmering X

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kemosabe
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 01/06-2017 15:20

Kanskje ikke rett forum, men prøver...

Halo, går vg1 i år og skal velge programfag til neste år. Det er et tilbud på et nytt programfag kalt modellering og programmering X og jeg lurer på oom noen har erfaring med dette programfaget? Er det likt IT2, hvordan er undervisning, hvilke lærebøker osv. Har prøvd å googlet litt, men finner kun kompetansemål...

Setter pris på svar :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vi kan lese kompetansemålene for faget her: https://www.udir.no/kl06/PRM1-01/Hele/K ... ellering-x

Det ser ut som delen for grunnleggende programmering er ganske lik IT2, men videre står det at man skal lære å implementere løsninger for numeriske metoder for å løse likninger, derivasjon, integrasjon osv. Det vil være et hakk eller to over IT2-nivå. Men siden kurset starter med grunnleggende programmering, så er det sikkert lagt opp til at man bygger opp til det, og at man ikke hives ut i den dype enden.

Modelleringsdelen ser ut som en introduksjon i matematiske modeller for å representere virkelige hendelser. Det står ikke noe om hva slags systemer som skal modelleres, men det er nok av den enkle sorten. Ser for meg oppgaver rundt ting som lønn, kostnad, produksjon osv, som resulterer i enkle likninger.

Undervisning vil nok være forskjellig fra skole til skole.

Det står noe om læreboka her: http://www.valler.vgs.no/aktuelt/nyhets ... e_id=95139

Men jeg har ikke funnet noe om innholdet.
Bilde
Kemosabe
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 01/06-2017 15:20

takk, har forsøkt å finne ut hvilke lærebøker som er der ute, men får vell bare ta en sjangse å satse på at læreboken blir bra.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

I min erfaring, når det gjelder programmering, så er læreboka den kilden du lærer minst av.

Programmering er i stor grad noe man må lære selvstendig, fordi det er en praktisk aktivitet, og alle gjør det litt forskjellig. Alle lærer det på litt forskjellig måte. Ei bok lærer det fra seg på kun én måte.

Vi sier som regel at det å løse programmeringsproblemer består 50% av å kunne google effektivt. Det er selvfølgelig satt litt på spissen, men hver gang du skal lære noe nytt, så må man kunne oppsøke informasjonen og samtidig filtrere vekk unyttig informasjon. Det er en kunst i seg selv.
Bilde
mariacely

Jeg går forskerlinje og skal begynne i vg2 nå etter sommeren og lurer på akkurat det samme! Finner ikke noe om hvilket språk vi skal programmere i, er det noen som vet?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det burde du høre med skolen om. Det er ikke garantert at alle skoler underviser samme språk.
Bilde
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Boken lenket litt lengre opp i tråden her bruker Python, se her: https://www.realfagsforlaget.no/publikasjoner. Hvilket egentlig ikke er så veldig overraskende, med den utrolig enkle syntaksen i Python, samt tonnevis med relevante bibliotek til akkurat dette faget, som numpy og sympy. I tillegg er Python et språk som virkelig er i vinden for tiden, som gjør det relevant i både senere utdanning og jobb.
Svar