Artimetisk rekke

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei, jeg sitter fast med Sinus s2 sin oppgave 1.143;


I en aritmetisk rekke er det 25 ledd og d=6. Summen av rekkene er 1875. Finn det første leddet a1?



Jeg forstår at den skal plottes inn i sumformelen til aritmetiske rekker, men da sitter jeg fast med "an" i denne formelen;

sn= (n*(a1+an))/2

Jeg tenker;
a1 = x
n="5
sn= 1875

Hva gjør jeg feil?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du er godt på vei. $a_n$ referer til det siste leddet i rekka, så det er altså $a_{25}$.

Du kan finne $a_{25}$ bare ved å vite $a_1$ og differansen $d$. Ser du hvilken formel som kan brukes?
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Du er godt på vei. $a_n$ referer til det siste leddet i rekka, så det er altså $a_{25}$.

Du kan finne $a_{25}$ bare ved å vite $a_1$ og differansen $d$. Ser du hvilken formel som kan brukes?

Hei igjen, ja takk for svar. Var relativt enkel oppgave dersom man bare bruker formelen til aritmetiske rekker 8-)
Anonym utlending

Jeg trenger hjelp med denne oppgaven har sittet fast på den lenge nå. Vær så snill og lage ett løsningsforslag. Jeg forstår ikke denne oppgaven og den begynner å gå på sinnet mitt.
geir722

Anonym utlending skrev:Jeg trenger hjelp med denne oppgaven har sittet fast på den lenge nå. Vær så snill og lage ett løsningsforslag. Jeg forstår ikke denne oppgaven og den begynner å gå på sinnet mitt.
a=a1 men b=a(25)

1875=25*(a+b)/2 sum formel for aritmetisk
b=a+6*(25-1) an formel for aritmetisk

liking med 2 ukjente ender opp med a1 lik 3, mens a25 lik 147
Svar