Fra 1T til R1 og R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Ala01
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 23/01-2018 21:09

Hei. Jeg har et spørsmål. Jeg går vg1 nå og har 1T. Det ser ut til at jeg får 6er i det. Matte har alltid vært veldig lett for meg. På ungdomsskolen fikk jeg 6 uten å gjøre noe som helst. Jeg lå i senga og så på serier før hver tentamen mens klassekameratenen mine satt med hodet i bøkene. Nå har jeg selvfølgelig begynt å jobbe litt mer siden det ikke er like enkelt som på ungdomsskolen, men det går fortsatt veldig fint. Kommer jeg til å slite mer med R1 og R2?
reneask
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 03/01-2018 18:00

Hvis du mestrer 1T, er overgangen fra 1T til R1 ganske myk, og det samme gjelder fra R1 til R2 - gitt at du mestrer R1. R1 inneholder en del repetisjon av 1T og bygger videre på det du allerede har lært. R2 gjør mye av det samme. Begge fagene har utvidelser som ikke er tilstede i de tidligere fagene naturligvis.
Gjest

Jeg strøk nesten i 1T, men fikk berga meg til en 2'er. Fikk 6 i R1 og R2; du kommer til å slite så mye som du selv ønsker. Virker som du har ett godt grunnlag, så med kontinuerlig jobbing skal du nok klare deg helt fint!
Kemosabe
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 01/06-2017 15:20

Hei, jeg går nå vg1 og tok 1T i fjor. Synest pensumet var lett og leste pensum i forveien. Nå dette semsteret tar jeg R1 (og chiller max) og til jul tok jeg R2 som privatist. Dette vil si at jeg er ferdig med matematikk etter vg1. Vil anbefale deg å lese i forveien gjennom r1 og r2, slik du kan melde deg opp til r2 til høsten og eventuelt nytt forsøk til våren. Dersom du neste år tar r1 som elev og klarer eksamen i R2 vil du være ferdig med matematikk til vg3.

Nå sliter jeg med at R1 timene er kjedlige, men de timene kan eventuelt brukest til andre fag. Vil anbefale denne løypen ettersom den er sikkerest :)
Svar