Finne ekstrempunktene til funksjon med kvadratrot

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tf9000
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 24/01-2018 12:22

Hei! Jeg har nettopp begynt med matte igjen, og sitter fast på en oppgave.

Bilde

Jeg vet at jeg må finne ut for hvilke z den deriverte er lik 0, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal regne ut andregradsfunksjonen når jeg har en kvadratrot der. Kan noen hjelpe meg?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du er på god vei. Vi trenger altså å løse likninga $$3z^2 - \frac{2}{\sqrt z} = 0$$

Det er ekvivalent med $3z^2 = \frac{2}{\sqrt z}$. Ganger vi med $\sqrt z$ har vi $3z^2\sqrt z = 2$ eller $3z^{5/2} = 2$.

Ser du veien videre?
Bilde
tf9000
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 24/01-2018 12:22

Tusen takk for svar, jeg tenkte ikke på at jeg kunne flytte andre ledd til andre siden av er lik-tegnet. Men jeg kommer meg egentlig ikke så mye videre.. hvordan kan jeg finne ut når z=0 herfra?

Jeg prøvde å regne videre på det, og endte opp med [tex]z=\frac{2^{2/5}}{3^{2/5}}[/tex].

Men jeg er usikker på hvordan jeg kan bruke dette resultatet til å finne ekstrempunktene?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

tf9000 skrev:Tusen takk for svar, jeg tenkte ikke på at jeg kunne flytte andre ledd til andre siden av er lik-tegnet. Men jeg kommer meg egentlig ikke så mye videre.. hvordan kan jeg finne ut når z=0 herfra?

Jeg prøvde å regne videre på det, og endte opp med [tex]z=\frac{2^{2/5}}{3^{2/5}}[/tex].

Men jeg er usikker på hvordan jeg kan bruke dette resultatet til å finne ekstrempunktene?
Vi har at [tex]f(z)=z^3-4z^\frac{1}{2}+2[/tex]

Da er [tex]f'(z)=3z^2-4\cdot\frac{1}{2\sqrt{z}}=3z^2-\frac{2}{\sqrt{z}}[/tex] som du har skrevet.

Ekstramalpunktet til en funksjon er gitt ved at den deriverte til funksjonen er lik 0, da dette indikerer 0 stigning.

Dermed er [tex]3z^2-\frac{2}{\sqrt{z}}=0 \Leftrightarrow 3z^2\sqrt{z}=2\Leftrightarrow z^2\sqrt{z}=\frac{2}{3} \Leftrightarrow z^{2+\frac{1}{2}}=\frac{2}{3}\Leftrightarrow z^\frac{5}{2} = \frac{2}{3}[/tex]

[tex]z^\frac{5}{2}=\frac{2}{3}\Leftrightarrow z^5=\left (\frac{2}{3} \right )^2\Leftrightarrow z =\sqrt[5]{\left (\frac{2}{3} \right )^2}[/tex]

Et ekstremalpunkt til en funksjon er gitt ved [tex]f_{ekstremal}=(z,f(z))[/tex] hvor [tex]z[/tex] er løsningen av likningen [tex]f'(z)=0[/tex] dermed og nå som du har z verdien burde det å finne f(z) være enkelt nok

Du får beklage all mellomregningen, det ble gjort av vane :roll:
Svar